The smoking generation

Det här kommer att bli ett sånt där svar på tal-inlägg, om rökning. En nära vän till mig, Annika Strömberg, skrev nämligen ett anti-rökning-inlägg nyligen på sin blogg http://aannikaas.blogg.se som hette 'fimpa eller bli fimpad'. Jag har funderat lite över det och nu tänker jag officiellt tillägga mina åsikter på röknings stjärnhimmel.

Som hon skrev så är rökning något högst farligt som kostar dig massor år efter år. Sant. Hon skrev också att det finns ingenting positivt, bara jättemånga nackdelar. Falskt. Jag kan verkligen inte hålla med i den frågan. För att tala klarspråk: Jag tycker att rökning är farligt och egentligen onödigt, en sak som i många fall människor börjar med p g a grupptryck och det luktar otroligt illa. Mest synd är det att de människor som väljer att inte röka inandas farliga ämnen oavsett de vill eller inte om någon röker i dess närhet.

Men däremot kan rökning i många fall vara något vackert visuellt. Det kan vara myckert uttrycksfullt, och när det används i framför kamera sätter cigaretten ofta sin prägel på bilden/filmen som man inte kan få på något annat sätt. Jag kan inte alltid förklara vad cigaretten ger sina visuella bilder, det är ibland bara något poetiskt och oändligt. För att förklara vad jag menar lägger jag upp bilder som cigaretter har fått ta fram en speciell känsla, oavsett om det är vackert eller inte. Jag skulle verkligen röka om det inte var farligt, jag sörjer att det är det.

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag tycker, precis som du att cigaretten bidrar med något extra till filmer och bilder. Det blir något sensuellt och personligt över dem. Kan inte riktigt förklara det...



Dock så tycker jag inte att man bör röka överhuvudtaget på grund utav att det ser "speciellt" ut i filmer/bilder. Det där du skriver om att rökning är uttrycksfullt kan jag delvis hålla med om, till en viss gräns. Hur "speciellt" och "uttrycksfullt" känns det att stå ute i kylan mitt på vintern? eller när du tar ditt tredje bloss för dagen? Det är bara vackert visuellt när man anstränger sig (eller är lyckligt ovetande). Då är det knappast en fördel utan mer en nackdel. Man borde försöka vara vackert visuell utan den där cancer framkallande pinnen, som dessutom kostar multum med pengar varje år!



Men jag förstår din poäng! :)

2008-08-11 @ 09:53:14
URL: http://aannikaas.blogg.se/
Postat av: Malinn.

Det finns choklad-cigaretter (A)

2008-08-11 @ 22:24:34
Postat av: Emelie

Men av dom får du ingen vacker rökslöja

2008-08-12 @ 14:36:25
URL: http://generationlostinspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0