VÄRLDENS GODASTE TORGFIA

Nu ska jag lägga ut receptet på Torgfia här, mest för min egen del för att ha det tillgängligt senare. Det är så otroligt julgott, men det tycker tydligen inte internet (det märkte jag redan förra året). Jag tror faktiskt att det är någon Västeråsgrej, att någon gammal tant stod på ett tog och sålde chokladen. Menmen, vem vet. Annikas recept för den delen, och jag tog det från Anna Backmans blogg.

Torgfias Choklad
Blanda i en kastrull:
Drygt 60g kokosfett
Drygt 3/4 dl vatten
2dl socker
Koka upp allt så att det blandas ordentligt.

Blanda i en bunke:
2 1/4 dl vetemjöl
2 dl florsocker
1/2 dl kakao

Blanda de uppkokta ingredienserna med de torra i bunken
Rör om ordentligt
Bred ut massan på ett bakplåtspapper
Låt massan stelna
Skär massan i fyrkanter
Ät.

Kommentarer
Postat av: josefina

Kul att du lagt ut receptet, det är så att en fin gammal tant brukade stå på Hallstahammars torg på somrarna och sälja denna choklad. Jag som liten brukade smita iväg och cykla hela vägen hemifrån (cirka 6km) med en tia. För tian fyllde hon en hel godispåse. Fantastiskt gott!! Tack för receptet!

2010-07-04 @ 18:17:22
Postat av: Sofia

Hej, hittade ditt recept genom att googla Torgfia choklad :o)

Brukade också köpa av fina tanten i Hallstahammar när jag var mindre!

Super-stort tack för receptet!!

Väcker gamla minnen till liv :o)

2010-12-05 @ 10:13:48
Postat av: Cornelia

Tusen tack för receptet! Visste inte att det skulle vara så svårt som du berättade att hitta recept på torgfia, att det var speciellt för våra trakter här runt hallstahammar och västerås. Tänkte göra torgfia till mina vänner imorgon så är jätte tacksam för receptet, utan det hade det inte varit möjligt. De hade för övrigt inte hört talas om torgfia tidigare (kommer från sthlm) och jag var så förvånad över att de inte visste vad det var men nu har jag förklaringen! Tack tack igen :)

2010-12-11 @ 03:25:03
Postat av: roger

Fia hade även syrliga karameller.marmeladrutor och nån slags choklad med nötter i det var jättegoda, alla sorter. På Tisdagar stod hon på Parktorget i Hallsta,sista tiden på Hammartorget.De andra dagarna på Stora torget i Västerås. Och det var inte bara på somrarna, utan året om, i ur och skur. Hon bodde för övrigt på Pettersberg i Västerås

2011-12-12 @ 20:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0