American Psycho; Evil never looked so damn good.

Bör jag bli så road av någon så egentligt hemskt? Bör jag verkligen bli så otroligt fascinerad, imponerad och tagen av den här filmen? Svaret är för mig ja, trots att jag innerst inne vet att jag inte borde skratta när tjej får en motorsåg i ryggen.

American Psycho handlar om den snygge, unge, rike och intelligente Patrick Bateman (en strålande Christian Bale). (Isa du får välja själv om vill känna till filmens handling) Redan i början av filmen förklarar han för oss att han inte riktigt är som alla andra. Snabbt visar det sig att Patrick är en brutal och skoningslös massmördare. När han hugger sin arbetskollega Paul Allen (Jared Leto) till döds med en yxa söker en privatdetektiv (Willem Dafoe) upp honom för att ställa frågor. Sakta men säkert inser både vi och Patrick att han håller på att förlora kontrollen.

Jag inser mer än snabbt att jag har förälskat mig i den här filmen. Allt är så perfekt sammansatt och balanserat. Christian Bale är fullkomligt lysande som Bateman. Han ger karaktären den rättvisan att han är grym och iskall, men han är samtidigt fruktansvärt rolig. Bale gör helt enkelt den här filmen ännu genialare än vad den redan är. Det var ju trots genom denna roll han slog igenom på allvar. Musiken gör mycket. Det är en blandning av sköna klyschiga låtar och John Cales underbara orginalmusik. Fotot är också mycket bra, och jag förstår verkligen verkligen inte varför denna film inte är nominerad till en endaste oscar. Vem fan slog Christian Bale detta år? Hm, Russell Crowe tydligen. Vilken fjant.

Det enda jag faktiskt är besviken på är slutet. Första gången jag såg filmen fanns inte slutet med, och det var otroligt spännande. Jag köpte filmen och när jag såg det levde det inte alls upp till mina stora förväntningar. Det var flera stora frågor utan svar, och jag tycker det känns ointelligent att lämna de ute. Som om de inte lyckades komma på tillräckligt bra svar. Men den här filmen är baserad på en bok, och det kan vara så att författaren inte svarade på dessa frågor och då kan jag inte skylla på regissören eller manusförfattaren. Jag kan förstå om de inte ville fylla ut luckorna författaren lämnat kvar. Nu efter att ha skrivit detta har jag läst lite om vad andra människor tyckte om slutet, och de nämner vissa saker som kan stämma. Det kanske inte var någon fråga obesvarad, trots allt. Men jag vet inte riktigt, jag läser boken i vilket fall. Se den själva kära människor, och skapa er en egen åsikt. Ni kommer inte att ångra er.

Detta klipp nedan är inte en trailer för filmen, utan en av de första scenerna och den är både komisk och intressant. Något att tänka på är musiken, som enligt mig är fantastiskt. Säg gärna till om ni inte håller med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0