Batman begins, och jag får svårt att agera normalt

Efter att ha velat sett den en längre tid och nu  hyfsat nära premiären the Dark Knight, gjorde jag det. Batman Begins var en grymt bra film, ja. Med favoritskådisar som Gary Oldman (Leon, JFK) och Christian Bale (the Prestige, American Psycho), och andra mycket bra som Micheal Caine (the Prestige), Morgan Freeman (Nyckeln till frihet, Seven) och Liam Neeson (Schindler's list, Love Actually) så är inte spänningen annat än hög när jag sätter på den.

Batman Begins handlar om Bruce Wayne vars föräldrar mördas när han är liten, vilket han vittnar. Han har ångest och vi får följa honom resan till att bli Batman och hans senare uppdrag att bekämpa de som försöker ödelägga Gotham City.

Jag orkar/hinner inte göra en grundlig analys så det blir lite halvdanna kommentarer; Ibland känns filmen dåligt klippt, men det är inget jag klagar allt för mycket på. Christopher Nolan (Memento, the Prestige) gör ändå ett mycket bra med så som regi och manus. Dock muttrar jag alltid åt regissörer som har samma skådespelare i sina filmer, och vi återser både Christian Bale och Micheal Caine från the Prestige. Men vad kan jag egentligen säga? Om jag varit honom skulle jag väl använda Christian Bale så mycket jag kan, då Bale är både mycket talangfull och ( och ja, jag skäms nästan) ser överdrivet bra ut. Han är nästan lite för snygg eftersom jag ibland inte kan tänka på annat. Jag är både svag för röst, accent, munparti, näsa, sättet han rynkar pannan, hår, ögonparti, sättet han rör sig och kropp. Herregud, jag är så patetisk. Jag borde verkligen inte lägga in såna här oprofessionella kommentarer i min filmanalys.

Däremot förstår jag inte Nolan när han gav rollen som Rachel till Katie Holmes. VARFÖR? Hon kanske kan anses söt, men hon är bara en kändis som inte är någon större talang. Ja, jag blir grymt irriterad. Jag tror Nolan råkar ha en förkärlek till att ha en snygg tjej i sina filmer som inte fyller ut någon större funktion, men jag har inte sett tillräckligt många filmer av honom för att uttrycka mig i den frågan.

Förövrigt dåligt val av skådespelare till Rachel kan jag inte klaga så mycket mer. Bra specialeffekter, klockrena (ibland något tillgjorda) kommentarer som får mig att le. När Bruce Wayne är Batman är han nästan lite för cool, vet dock inte om det är något negativt eller positivt. Men oavsett så väntar vi på att våran hjälte ska återkomma till bioduken nu i juli tillsammans med de andra och Heath Leadger i sin sista roll. Hurra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0