The notebook; Inte så bra som jag trodde


Filmen alla hyllar, som ingen verkar hata. Visst, den är söt. Men SÅ himla speciell är den väl ändå inte? I många fall är det ett mycket uselt val av skådespelare, den är orealistiskt censurerad i sexscenerna och den förblir .. tunn.

The Notebook börjar i nutid då man ser en gammal kvinna, under resten av handlingen får man följa hur en gammal man läser för denna kvinna och vi åker tillbaka till 1940talet med vissa mellanlandningar i nutiden. I korthet handlar den om den fattige Noah Calhoun (Ryan Gosling) och den rike storstadsflickan Allie Hamilton (Rachel McAdams), som under en sommar blir förälskade i varandra.

Den är söt, jag kan inte påstå något annat. Ibland blir jag till och med lite blöt i ögat. Men det är mycket som saknas, eller skulle kunna förbättras. Om vi börjar med skådespelarna: Ryan Gosling är nog den skådespelare som gör absolut bäst ifrån sig. Han känns mycket trovärdig i sin roll som en ung man som aldrig slutar älska en kvinna. Två år senare efter The notebook blev han oscarsnominerad för sin roll i Half Nelson, och jag tror att prestationen i den här filmen är påväg åt det hållet. Jag är inte alls lika nöjd över resten av rollistan. Rachel McAdams (Mean Girls) tål jag inte, hon är ingen vidare skådis, hon skriker sig igenom rollen och ... jag vet inte. Hon håller helt enkelt inte. Regissörens (Nick Cassavetes) val av de äldre versionerna av karaktärerna irriterar mig, de är inte det minsta lika. Jag förstår att han inte vill att man ska se att det är dem på en gång, men det borde vara så att när man tittar noga så ska man känna; Ahaa. Någon sådan känsla är jag aldrig i närheten av.

Jag stör mig på hoppen mellan dåtid och nutid. Jag önskar att man kunde få stanna i Noahs och Allies historia under hela filmen. Slutet och nutidens klipp känns inte tillräckligt intressanta eller spännande. Det här är det unga parets kärlek jag vill höra om, i tidsenlig ordning tack.

En hel del positivt finns det att säga också: Filmen är som jag nu sagt otaliga gånger mycket söt. Fotot, musiken och klippningen är inte ett fantastiskt arbete men det duger gott och väl. Kostymen känns rätt och träffsäker för årtalet. Kysscenerna är något att hylla, vilket de blev. De vann Best movie kiss av MTV award.

Nedan har jag lagt ut en trailer, ingen vidare kvalité men men. Man kan inte få allt. Jag antar att många som inte har sett filmen och ser den med min recension i bakhuvudet kommer bli mycket positivt överraskade. Det känns som jag är en av de få som inte äääääälskar den. Men den är bra! 3.8 av 5 kanske. Regissören har enligt mig en hel del att lära - jag skulle gjort den bättre. Enligt mig!



Kommentarer
Postat av: Malinn.

Jag vill se den.

Kan du fixsa den åt mig, Snälla "Blink" "Blink"

2008-07-30 @ 17:12:11
Postat av: Malinn.

Jag vill se den.

Kan du fixsa den åt mig, Snälla "Blink" "Blink"

2008-07-30 @ 17:13:36
Postat av: Emelie

2008-08-03 @ 17:55:18
URL: http://generationlostinspace.blogg.se/
Postat av: Emelie

Kanske, kanske inte!

2008-08-03 @ 17:55:50
URL: http://generationlostinspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0