Den osynlige

Nicklas går sista året på gymnasiet. Han är intelligent och har goda förutsättningar i framtiden. Han har aldrig gjort något olagligt i hela sitt liv. Trots detta mördas han av den jämnåriga problemfyllda Annelie. Men något är fel. Han kan gå runt - men ingen ser honom, ingen hör honom.

Jag har svårt att beskriva handlingen - jag har svårt att sätta gränsen var jag berättar för mycket och för lite. Det är bättre att bara se filmen, för den är helt klart sevärd. Gustaf Skarsgård gör ett fint poträtt av den frustrerade Nicklas. Historien övertygar mig. Jag har nu börjat funderat över min syn på dödshjälp. I åttan hade jag ett debattal om varför dödshjälp borde vara olagligt - nu funderar jag över om det verkligen bör vara det.

Filmen fungerar nästan fint helt i genom med specialeffekter och smink. Det lilla misslyckandet kan jag ha överseende med, men jag stör mig något enormt på slutet. Jag tycker att det orealistiska i historien borde ha stannat utanför de andra inblandade. På så vis hade det inte känts smått... löjligt? Tova Novotny övertygar inte helt i rollen som Annelie. Det är lite Andreas Wilson-problem där. Är hon okej eller dålig? Hon känns precis som Anna och jag gör i DC - inte särskilt bra. Men sedan när man ska peka ut felen står man och velar. Vad saknar hon? Jag har ingen aning.

Dålig och kort recension som beror på att det är svårt att skriva något om den utan att avslöja för mycket. Som sagt: Sevärd i alla fall. Det får väl duga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0