å svenskt filmfolks vägnar

Jag var just inne på msn och kom fram till en "Starlounge blogg" där en tjej hade skrivit ett inlägg (som du kan läsa här) om att svenska skådisar inte kan agera och mot slutet av inlägget antydde hon även att det finns få bra svenska filmer. Det gör mig så trött. Jag är SÅ UTLED på detta tjat, denna mobbning mot svenskt filmfolk. Det är inte bara denna msn-tjej utan det är nästan hela Sverige känns det som! Även mina egna kompisar. Kära människor, ni har sett filmer i stil med Järnets änglar och nu tror ni att allt svenskt är likadant. Visst, det är Järnets änglar ett ganska typiskt svenskt drama men Sverige kan stolta visa upp mycket bra - både filmer och skådespelare.

Vi har Vingar av glas, Att angöra en brygga, Patrik 1,5 (som msn-tjejen ifråga även nämnde, men nu talar jag till er övriga), Ondskan, Mitt liv som hund, Sunes sommar. Arn-filmerna är faktiskt storsinta, och på många ställen riktigt bra! Vi har vår regissör Lasse Hallström som har gjort jäkligt bra internationella filmer som Chocolat och Gilbert Grape. Mikael Håfström verkar också vara på gång, efter bland annat 1408. Ingmar Bergman är en av de största. Och våra underbara skådespelare. Ingrid Bergman, Peter Stormare, Stellan Skarsgård, Bibi Andersson, Jesper Salen, Gustaf Skarsgård, och Alexander Skarsgård (ni inser att jag är ett Skarsgård fan, men inte för inte precis!) är inte personer vi kan skämmas över precis, som denna tjej verkade påstå. Det jag vill säga med det här är: Vakna! Vad har hänt med oss? USA har gjort hur mycket skitfilmer som helst de med, samtidigt som de har hur mycket bra som helst att visa upp. Det samma gäller oss, även om båda kategorierna är i liten skala. Men vad kan man förvänta sig, vi är ett litet land! Och vi kan faktiskt vara stolta över oss själva.

Kommentarer
Postat av: Annika

Hur kan du anklaga oss för att vi kan tycka att det inte finns ett sådant stort utbud av svenska bra filmer? För drygt ett år sedan så sa du att du inte heller tyckte att det fanns så många svenska filmer som var just bra. Det kan du inte neka till! Då kände du Emelie inte till så många svenska filmer, även fast man nu borde göra det eftersom det kommer många bra nya svenska filmer!



Det där blogg inlägget förresten som hon "msn-tjejen" skrev. Hon sågar ju inte sönder filmer och klagar på att det inte finns några svenska filmer som är sevärda med bra skådespelare, till en viss gräns som är ganska mild. Hon ger exempel på filmer som hon gillar i slutet av inlägget så som "Patrik 1,5" och "Underbara älskade". Visst, det är ju inte possetiv kritik som hon ger i början av sin text men du kan inte säga att alla tycker som henne. Dessutom så finner hon Gustaf Skarsgård bra som skådespelare och det visar en gnutta förnuft vad gäller skådespelar smak! Du har själv en tendens till att överdriva vad gäller vissa saker i din text. Du skriver: "Det är inte bara denna msn-tjej utan det är nästan hela Sverige känns det som!". NÄSTAN HELA sverige Emelie? Det är dryga nio miljoner människor och om man ska tänka sig att det är åtta miljoner (vilket är nästan alla människor)av dem som anser att det inte finns särskillt många svenska bra filmer så är det riktigt många. Jävligt många faktiskt! Jag är medveten om att du skrev "känns det som", men ändå! Som en smärre överdrift i sann anda med "hela världens lilla ovän". Jag säger bara det! :)

2008-10-13 @ 19:29:53
URL: http://aannikaas.blogg.se/
Postat av: Emelie

1. Jag sa aldrig att alla tycker det, men man hör många säga och skriva det ofta.

2. Jag kan neka till det du skriver, för ett år sedan tyckte jag att det fanns en del kända gräsliga filmer som inte var bra alls t ex Masjävlar och Fucking åmål.

3. Jag påpekar vissa saker msn-tjejen skrev, hela inlägget är inte tillägnat henne. Hon är bara anledningen till att jag skrev det.

4. Jag vet att hon tyckte Patrik 1,5 var bra, jag skrev det själv och menar att det är en uppmuntran till övriga Sverige att se den.

5. Jag har aldrig klagat på hennes smak, utan hennes sätt att tydligen bara se dåliga filmer med dåliga skådisar.

6. Ja, KÄNNS DET SOM. Och med "känns det som" menar jag att det känns som det, inte är det. Inga "men ändå" kan ändra på det.

2008-10-13 @ 19:38:57
URL: http://generationlostinspace.blogg.se/
Postat av: Isa

Jag tror vi alla bara slänger ur oss "att svensk film är så dåligt" utan att egentligen tänka efter vad vi menar. Vad vi menar är att Sverige har gjort många bajsfilmer men vi tänker inte på hur mycket bra vi faktiskt har gjort.

2008-10-13 @ 19:40:42
Postat av: Emelie

Jo precis, Isa. Men denna tjejs inlägg var för genomtänkt för att hon ska få kunna komma undan lindrigt! :D

2008-10-13 @ 19:47:42
URL: http://generationlostinspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0