Curtains - Galet bra

Igår var jag alltså på musikalen Curtains. Curtains är skriven av samma som skrivit "Cabaret" och "Chicago" och har aldrig tidigare visats utanför broadway. En europapremiär med andra ord. På grund av detta finns det ingen godkänd svensk version av musikalen så alla sjunger och talar engelska!

Jag läste två recensioner av uppsättning förra veckan och det enda negativa jag mindes var att det var en del "svengelska" som gjorde det svårtytt. Jag tycker det var lite svårtyddhet så jag antar att det är något de på scen har tränat på!

Så vad handlar den om? Under premiärnatten till uppsättningen av "Robbin Hood" på en teater i Boston faller deras talanglösa och kvinnliga stjärna ner död. Polismannen Frank Cioffi (spelad av Fredrik Wahlgren - nej kan inte namnen utantill, har kollat upp dem) ska lösa gåtan och eftersom alla på teatern är misstänkta stänger han ner allt. Samtidigt som mordet ska nystas upp så måste de rädda föreställningen. (dålig förklaring av handling men vem bryr sig)

Jag såg My fair lady på Oscarsteatern i höstas och tyckte att den var bra, men den är inte i närheten som bra som denna. När liveorkestern sätter igång vet jag att följande timmarna kommer att fyllas med fruktansvärt bra musik - och visst har jag rätt. Curtains är en underbar musikalisk föreställning! Men musiken vore inte vad den vore utan den charmiga historien med skön humor - kryddat med alla fantastiska skådespelare. Och de är (nästan) alla unga. Två har jag fastnat särskilt för: Först Fredrik Wahlgren (som redan nämnt) spelar Frank Cioffi är en komisk talang som verkligen kan sjunga. Han har tur som fått alla de bästa skämten, och han spelar ut dem så charmigt som man kan.

Men mest av allt vill jag nämna personen som spelar kompositören Aaron Fox. Vilhelm Blomgren (också uppkollat. Kan tillägga att det är esteten som min svenskalärare tyckte jag skulle gå till om biljetterna). Jag har hört honom sjunga i cafeterian på min skola och jag har verkligenverkligen reagerat på hans makalösa röst. Jag såg fram emot hans framträdande i showen - och jag är ändå så mållös. Att han går på min skola är ofattbart. Han sjunger som en gud helt enkelt. Han är lika bra som Tommy Körberg, och det säger inte lite. Det är det bästa liveframträdandet jag sett någonsin (har väl inte sett så många men i alla fall). Jag är en tönt, men tårarna fanns i ögonen. Det går inte att hjälpa - jag tappar andan. "Hans" låt "I miss the music" (som jag antar att den heter) utför han så känslig och sensuellt. Hela hans framträdande i uppsättningen känns väldigt jordnära, vilket får ännu ett lyft av att hans karaktär har ett djup. Ni kan gå att se musikalen för bara hans skull.

Men för bara hans skull ska ni inte behöva. Se någon av de två kvarstående föreställningarna ikväll eller imorgon för att den är charmig och underbar helt enkelt! För att den imponerar ändå ut i fingerspetsarna.

Bilder: http://www.helagotland.se/ga/artikel.aspx?articleid=5094028

Kommentarer
Postat av: Anonym

ingen är som tommy

2009-04-24 @ 13:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0