Topp 10 Decenniumets komedier (2000-2009)

Detta decennium närmar sig sitt slut och givetvis måste det listas över decenniumets bästa filmer. En lista över alla bästa var förstås omöjlig att göra, då filmernas genrer gör dem ojämförelsebara. Så de tre kategorierna jag använt mig av är "Komedier", "Action" (äventyr, action och skräck) och "Drama" (alltså alla "seriösa" filmer som inte platsar i de andra kategorierna). Flera filmer är förstås inne och nosar på mer än en kategori, men jag har ändå valt att placera varje film i endast en.
Urvalet har gått till på följande vis: Jag letat upp alla filmer jag sett under deceniumet, sedan delat in dem i ovanstående kategorier och slutligen i flera steg valt ut de allra bästa. De sidor jag har letat på har jag upplevt saknar många filmer under åren 2000-2003 - då det har varit ett anmärkningsvärt färre antal de kunnat visa upp. Men så får det vara.

Så om denna specifika lista: Jag började med komedierna för jag tyckte de borde vara lättast. Det var inte alls lätta. Men för att göra det lite enklare så bestämde jag mig för att när jag skulle ranka dem låta vissa gå om andra p g a komiken. Komedi, komik - det är logiskt.
Mitt första urval av bästa blev 32 stycken, "10 bästa" blev 21. Och jag ville egentligen inte ta bort någon av de där 21 och när jag verkligen finkammade blev det 11. Och den elfte tog mig 10 minuters fundering att komma på varför den drog det kortaste strået. Ja, svårt var det, men en lista blev det:


10. En prinsessas dagbok (2001)
Mia är en bokstavligen osynlig tonårstjej. Hon är ingen, men trivs bra med det. En dag förändras allt då hennes farmor kommer på besök - med nyheten om att hon är en prinsessa.
Det här är förmodligen en av de filmer jag sett flest gånger. Jag vet att den inte är så uppskattad av många, men jag bara älskar den. Jag har läst böckerna av Meg Cabot i efterhand och gillar dem också, men filmen är ändå mycket mycket bättre. Den är en av mina absoluta favorit"tjejfilmer". Den har den perfekta killen, romantiken, komiken, kryddningen. Anne Hathaway är helt underbar som Mia. Hon är charmig och lyckas vara komisk både i karaktärens "medvetna" och "omedvetna" plan. Hon gör Mia till en väldigt övertygande karaktär och bär upp filmen. Utan henne tror jag inte jag skulle kunnat se den så himla många gånger.

9. Shrek 2 (2004)
Shrek och Fiona är lyckligt nygifta men det blir trubbel i paradiset när de bjuds in till hennes föräldrar och "Långt långt borta". Fionas far Kungen har byteshandlat med Den goda feen - en bytesaffär som kort gått ut på att Fiona och Den goda feens son Drömprinsen ska gifta sig. Fiona och Shrek är omedvetna om Kungen och Goda feens utredning av deras giftermål, utan har egna problem med kulturkrockarna i "Långt långt borta".
Både ettan och trean är roliga, men jag tycker fortfarande att tvåan är bäst. Dock så har jag tittat sönder den lite, vilket är synd. Det gäller ett flertal filmer här, vilket kanske gör att det inte finns någon rättvis bedömning. Men oavsett så går det inte att neka till Shrek 2s otroliga humor. Och mycket har vi att tacka karaktären Åsnan. Trots att storyn är bra så är komiken filmens största tillgång. Det parodiseras framgångsrikt hejvilt, och det går inte någon lång tid utan att man drar på munnen.

8. Ice age (2002)
Ett udda sammanstrålat gäng bestående av mammuten Manfred, sengångaren Sid och den sabeltandad tigern Diego måste lämna tillbaka en bebis till människorna. En bebis som även flocken av sabeltandade tigrar är ute efter - en flock som Diego ingår i.
När jag såg den här filmen för första gången är jag ganska säker på att det var den roligaste filmen jag någonsin sett. Det var första gången jag stötte på sådan fulländad filmisk komik. Och ja, rent komiskt är filmen verkligen fulländad. Sid (med svensk röst av Robert Gustavsson) är en fantastiskt klockren karaktär. Korkad och hjärtvärmande irriterande. Med repliker som "Han blev visst lite fruuuusen!" är Ice age en av 2000-talets absolut roligaste filmer.

7. På andra sidan häcken (2006)
Ett gäng djur har gått i ide över vintern, och under den tiden så har deras skog blivit nedhuggen och de bor nu i en liten grön plätt omgiven av ett stort radhusområde. Hur ska de nu kunna skaffa mat? En tvättbjörn vid namn RJ hjälper dem, men med den bakomliggande orsaken att han behöver maten själv för att betala sin skuld till en ilsken mördarlysten björn.
Jag såg På andra sidan häcken på bio tillsammans med Malin och Isa. Jag har ingen aning hur det kom sig att vi gick och såg den, men jag är glad att vi gjorde det - vi garvade oss igenom hela filmen. Den driver med människans (amerikanernas?) matvanor och humorn är utöver det helt klockren. En film man helt enkelt inte får missa.

6. Love actually (2003)
För Richard Curtis var det väl ändå dags att testa sin lycka som regissör. Han hade redan visat stor komisk talang då han skrivit manusen till bl a Fyra bröllop och en begravning, Notting hill och Bridget Jones dagbok. Givetvis blev det en egenskrivet projekt han bestämde sig för att regissera. En romantisk komedi med jultema som sammanstrålar en hög med karaktärers öden, som alla får uppleva kärlek på ett eller annat vis. Vi har en hög underbara karaktärer poträtterade av ännu underbarare skådespelare som bland annat Bill Nighy, Hugh Grant, Keira Knightley, Alan Rickman, Colin Firth, Liam Neeson och Laura Linney. Och givetvis Emma Thompson som står för filmens mest äkta och gåraktinihjärtat-scen. Love actually har ett brett känsloregister, men är först och främst en komedi. En hjärtvärmande och rolig sådan.


5. På spaning med Bridget Jones (2004)
Bridget Jones är tillbaka, och uppföljaren tar vid fyra veckor efter där den första filmen slutade. Bridgets romantiska nya vardag med nye pojkvännen Mark Darcy blir snabbt fylld av problem - mest p ga hennes egen svartsjuka. Vi får följa Bridget under ett helt år, genom pinsamma, komiska, romantiska och dramatiska situationer.
Det finns bara en Bridget Jones, och vi älskar henne precis som hon är. Komisk, opassande och pinsam med ett stort hjärta. Jag älskar givetvis första filmen också, men är ganska säker i skrivande stund på att jag föredrar tvåan. Men vad spelar det för roll, förstklassig underhållning får man alltid med Bridget! Oavsett om det gäller böckerna eller filmerna.

3. Kejsarens nya stil (2000)
Den själviske kejsaren Kuzco blir omedvetet förådd av sin kungliga rådgivare Yzma. Meningen var att han skulle dö, men i stället blev han förvandlad till en lama och av misstag hamnade han i djungeln. Yzma försöker leta reda på honom för att göra slut på honom, medan Kuzco med hjälp av den godhjärtade bonden Pacha försöker hitta tillbaka till sitt palats.
Humorn i Kejsarens nya stil är vuxen på ett otroligt omoget sätt. Och det är så fantastiskt kul. Jag kan nog inte säga mer än så. Man bara måste se den. Kuzcos och Pachas vänskap utvecklas väl ganska fint, men det är fortfarande humorn som står i centrum.

3. Monsters, inc. (2001)
I Monstropolis så får alla sin el genom bolaget Monsters, inc. där de får sin energi från barns skrik. Varje dag arbetar alltså en viss grupp monster med att skrämma barn, men monster är också fasanfullts rädda för barn. "Inget är så giftigt som ett människobarn". När huvudpersonen Sullivan av misstag råkar släppa in en liten flicka (som han snabbt döper till Bu) måste han och hans bästa vän Mike få tillbaka henne. Men problemen blir snabbt fler då konkurrenten Randall blir inblandad i det hela.
Monsters, inc. har en av de orginellaste historierna jag någonsin stött på. Hur får man ens idéen? Men köper den gör man, med hull och hår. Och filmen briljerar också med sin humor (lyckas till och med med slapstick), utseende, detaljrikedom och dessutom känsloregister. Den lilla flickan Bu är så otroligt söt, och hon och Sullivans relation är något av det finaste som går att se på vita duken. Att hålla ögonen torra i slutet måste vara omöjligt för vem som helst med ett hjärta. Om man inte sett Monsters, inc. så måste man göra det. NU.

2. The boat that rocked (2009)
De enda två filmerna Richard Curtis regisserat finns med på denna lista, och en tredje har han skrivit. Vilket är ganska kul, men knappast utan anledning. Självklart har han själv skrivit manuset själv, och denna gång handlar det om unge Carl som efter att ha blivit relegerad från sin skola får åka ut till havet hos sin gudfar Quentin (som han aldrig träffat). Året är 1964 och Quentin är någon form av chef för radiostationen Radio Rock; En reklamfri, regeringshatad och fansälskad musikkanal som spelar rock 'n' roll dygnet runt.
Jag har sedan jag såg filmen i september tjatat något enormt om den. Men den är så HIMLA BRA. Den ÄR en musikalisk, filmisk och sexuell orgasm. Den är fullproppad av den bästa 60-talsmusiken, och mitt i allt detta briljerar humorn och karaktärerna - poträtterade av bl a Bill Nighy, Rhys Ifans, Philip Seymour Hoffman, Nick Frost och Emma Thompson. Det improviseras hejvilt och det går inte annat än att le sig igenom hela filmen.

1. Hot fuzz (2007)
Nicholas Angel är överlägsen alla andra poliser i London och befodras därför till sergeant, men i samma veva så blir han placerad i Stanford - den säkraste byn i hela landet. Mindre glad försöker Nicholas vänja sig vid sin nya position, men snart börjar det hända saker som pekar mot mord - något ingen annan på den nya polisstationen håller med om.
Ta ett avsnitt av Morden i Midsomer och tryck in förstklassig humor och cool action - där har du Hot Fuzz. Den är fullkomligt genial. Klippningen, ljudläggningen, skådespelarna, övergångarna, replikerna - fulländade. Humorn skiljer sig en aning från de andra filmerna på den här listan, men är minst lika bra. Det finns scener då du verkligen asgarvar, och det går inte någon utan att du fnittrar. Hot Fuzz är detta decenniums roligaste komedi. Nästan utan tvekan.


Bubblare: Djävulen bär Prada, Skruva den som Beckham, Bridget Jones dagbok, Kalle och Chokladfabriken, Sanningen om Rödluvan, Penelope, Förtrollad, Mamma mia, Wall-e, Patrik 1,5, Sommaren med Göran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0