Gästlärare: Patrik Strömdahl

På Filmgymnasiet kommer ibland gästlärare och undervisar. Om ni inte minns så var vår (min etta och jag) första på "besök" för några veckor sedan. Och idag kom alltså herr Patrik Strömdahl. Och jahapp, vem är det då?

Patrik Strömdahl jobbar med ljud i olika former. Ta upp ljud på inspelningsplatser, ljudeffekter, att lägga på trampljud (trampat ljud är sådant som är inspelat i efterhand) mm. Han har arbetat med filmer som Allt flyter, H:r Landshövding (guldbaggenominerad för bästa dokumentär i år), Gangster, Strandvaskaren, Underbar och älskad av alla med många flera. Han och två (om jag minns rätt) killar till vann guldbagge för Bästa ljud i Låt den rätte komma in. Det imponerar i alla fall på mig, inte bara guldbaggen utan även ljudet i den som är väldigt bra. Hur som helst så gick Patrik ut di 1984 (om jag hörde rätt), fast jag vet inte vad han studerade där. Något med ljud antar jag, men det ska man aldrig göra.

Han hade oss hela dagen och det var fruktansvärt intressant. Jag vet inte hur många gånger jag tänkte: "Den här killen KAN verkligen sina grejer!!". Han imponerar nog på vem som helst. Han gav tips på hur man tar upp ljud, hur man lätt skapar härliga effekter (bland annat för slagsmålsscener) och berättade historier som inte hör hemma på min gårdsplan. Om hur Tomas Alfredson arbetat med dem innan ljudläggningen, hur han suttit inklämd i en husbilstoalett under en scen i Allt flyter, hur fruktansvärt roligt han haft med en kollega åt en film vid namn "Gröna gubbar från Y.R." från 1986 för att den var så dålig med mera. Vi fick faktiskt se början på den sistnämnda filmen och HAHA säger jag bara. Fruktansvärt rolig. Alla skådespelare var något fruktansvärt dåliga. Patrik berättade att en kvinna var så dålig att de fått lov att dubba hennes röst helt. Mycket humoristiskt.

Vi fick se lite scener ur saker han gjort. Han förklarade skillnaden mellan genrerna och hur mycket man kan överdriva, små extra ljudknep som förstärker uttryck extra. Han visade lite ur Gangster med bland annat Mikael Persbrandt. Han skrattade åt den och förklarade hur dålig den var, visade var madrasser syntes i bild exempelvis. Mest imponerad blev jag nog av när han visade Låt den rätte komma in. Han hade utan dialog och musik, så det var bara hans ljudläggning. Det var väldigt häftigt och kul. Först scenen då Oskar blir upptryckt mot ett skåp av en klasskompis, då han trycker på näsan och sedan knäpper till den. Patrik hade tydligen gjort det på sin egen näsa, och berättade att det tydligen gjorde rätt ont. Lite rolig grej sådär. Sedan visade han scenen då Håkan tappar joggaren på blod. Också jävligt intressant att bara höra hans effekter och höra honom kommentera dem. Sedan berättade han lite om filmens producenter, USA;s synpunkter om filmen, de animerade katterna med mera. Väldigt mycket intressant med andra ord! En föreläsning jag sent kommer att glömma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0