Oscarsgalan 2009 - Ledger fick i alla fall sin välförtjänta statyett

Även om jag inte personligen såg den är jag nu uppe tidigt för att se vinnarna och även sammanfatta här på bloggen:

Bästa film:

"Slumdog Millionaire"
Jag hoppades på Benjamin Button men hade en stark känsla av att Slumdog skulle vinna. Typiskt.

Bästa kvinnliga huvudroll:

Kate Winslet ("The Reader")

EN POÄNG TILL. Ibland är jag bra duktig. Fast inte lika duktig som henne såklart.
Bästa manliga huvudroll:

Sean Penn ("Milk")
Jag misstänkte att det stod mellan Mickey Rourke och honom fast jag trodde ändå att Rourke skulle vinna eftersom alla prisat honom. Där ser man.

Bästa regissör:

Danny Boyle ("Slumdog Millionaire")
Misstanke här med. Hoppades på mr Fincher. Fast Boyle var väl jävligt duktig med alla barn och så.

Bästa kvinnliga biroll:

Penélope Cruz ("Vicky Cristina Barcelona")
Har inte sett prestationen men efter vad jag hört var hon överlägsen.

Bästa manliga biroll:

Heath Ledger ("The Dark Knight")
TACK GODE GUD FÖR ATT INTE PHILIP SEYMOR HOFFMAN FICK DEN. Han VAR överlägset bäst.

Bästa originalmanus:

Dustin Lance Black ("Milk")
Jag hade ingen större koll här faktiskt, fast hoppades lite på Wall-e, mest för sakens skull.

Bästa manus efter en förlaga:

Simon Beaufoy ("Slumdog Millionaire")
Bajs vad jag tröttnar på att inte bli förvånad när man inte gillar filmen tillräckligt mycket.

Bästa utländska film:

"Departures" (Japan)
Har inte sett men trodde faktiskt väldigt på Mellan väggarna, Waltz with Bazir eller möjligtvis den tyska. Vet inte ett skit om denna.

Bästa dokumentärfilm:

"Man on Wire"
Ingen koll på dokumentärgenren.

Bästa animerade film:

"Wall-E"

Vilken annars?
Bästa specialeffekter:

"Benjamin Buttons otroliga liv"
Stod väl mellan den och The dark knight, fast jag tyckte personligen att den sistanämnda drog längsta strået.

Bästa scenografi:

"Benjamin Buttons otroliga liv"
Det köper jag!

Bästa foto:

"Slumdog Millionaire"
Jaja, det var bra foto.

Bästa kostym:

"The Duchess"
Misstänkte det, kostymdraman brukar ta hem sådant.

Bästa klippning:

"Slumdog Millionaire"
Det var ganska skickligt tidsmässigt så OKEJ.

Bästa smink:

"Benjamin Buttons otroliga liv"
Ingen överraskning där heller. Fast The dark knight var bra också såklart.

Bästa ljudmix:

"Slumdog Millionaire"
Jag ska nog inte säga något om ljud men eftersom jag inte märkte några fel så antar jag att det var bra.

Bästa ljudredigering:

"The Dark Knight"
Precis.

Bästa filmmusik

"Slumdog Millionaire"
Ibland tycker jag att musiken var bra, ibland okej.

Bästa sång

"Slumdog Millionaire"
Wall-e borde vunnit. Men jag är inte förvånad över någon Slumdog-vinnare.
Bästa animerade kortfilm
"La maison en petites cubes"
Jag hade bara sett en av de nominerade (PRESTO) och hoppades därmed på den.

Nu fattas det några kategorier som jag inte har koll på så de får kvitta (typ bästa dokumentär kortfilm). Sammanfattningsvis få överraskningar i år. Inga stora. Mest välförtjänta statyett var i alla fall Heaths. Nu ska jag ta en dusch och eventuellt sova en stund innan jag ska upp och åka skidor. Ha det.


Kommentarer
Postat av: Sally

Jag grät, snyft:(

2009-02-23 @ 14:19:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0