Slumdog millionaire - vad är det med årets oscarsnominerade?


Från ingenstans hamnar den
lottlöse slumslyngeln Jamal i den indiska versionen av internationella programkonceptet "Vem vill bli miljonär?" och blir en folkidol som svarar rätt på fråga efter fråga. När det står klart att han vunnit rekordsumman 10 miljoner rupies arresteras han - programledningen misstänker fusk och vill att polisen bankar ur honom sanningen. Svaret på hur han kunnat besvara alla frågor ligger i Jamals tunga förflutna tillsammans med äldre rötäggsbrorsan Salim och föräldralösa flickan Jatika.

Nominerad till 10 oscar (bland annat bästa film) och plats 34 på imdb.com. Ingen dålig bedrift precis. Men helt ärligt; Den här filmen förtjänar det inte. Trots ett bra manus, som under vissa punkter till och med är väldigt orginellt (idéen med "Vem vill bli miljonär?"), så lämnas man ändå ganska otillfredsställd. Det kanske i huvudsak beror på att man förväntar sig så himla mycket av en så oscarstippad film. Jag trodde inte innan att den skulle vara så jättebra faktiskt, så jag blev varken djupt besviken elller jätteöverraskad.

Filmen innehåller ett grymt foto och spännande val av musik, men den faller på flera punkter. För det första så är den ABSOLUT svåraste frågan i hela tävlingen en idiotfråga (ska väl inte nämnas här men ni kommer att förstå). Det är så dumt, bara för att det ska vara lite ödesmojs! Sedan så är slutet jätteklyschigt och känns helt fel, speciellt i detta sammanhang. Jag kan inte heller nämna dunderfelen med risk att förstöra allt för er läsare, så om ni ser den och inte förstår vad jag menar så hör av er bara.

En stor del av filmen handlar om att Jamal ska återfå sin livs kärlek Jatika, inget ovanligt på vita duken. Dock hade jag gärna sett mer av Jatikas utveckling från liten flicka till olycklig vacker ung kvinna. Vi förstår att hon behandlats illa och varit med om mycket, men det ger bara mersmak.

Just nu börjar jag verkligen tappa förtroendet för oscarskommittéen. Den enda som i mina ögon håller måtten just nu är Benjamin Buttons otroliga liv. Är de ett gäng tråkiga gubbar som försöker förnya sig och välja mediokra filmer som känns moderna (oorginella)? Jag är fundersam, och det borde alla vara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0