Dokumentärfilmspremiär

VisningssalenPremiär! Dokumentär A, ifall någon missat det. Min klass blev indelade i tre grupper (grupp två för min del) och alla fick varsin yrkesroll. Jag var produktionsledare och det är jag som ska presentera filmen innan den visas upp. Så jag var en aning nervös innan eftersom det kom massa folk som jag kände. Lite tvåor, lite treor, lite sävemänniskor, lite folk som varit med i de olika filmerna eller bara ville komma.

När jag kommer dit på morgonen så går jag och Bamse till redigeringsrummet för att lämna in den sista tekniken (och i mitt fall även min produktionsbibel) och då får vi beröm av Ville eftersom vi tydligen var den enda grupp som döpt den slutgiltiga versionen till "VISNINGSMASTER" och lagt den i binen "MASTER". Det var nära att vi inte heller gjorde det, men som tur var, tre sekunder innan André stängde ned programmet kom jag på den extremt viktiga detaljen. GLAD FÖR DET.

Så vi blir tillslut insläppta i visningssalen, vi sätter oss längst fram och publiken tar plats. Grupp 1 ut först. Deras film var väl ganska bra, men jag störde mig verkligen på ljudet och att de placerat intervjuoffrena och intervjuaren på helt cp ställen framför kameran. Man fick inte alltid kontakt med de som pratade. Sedan var det våran tur. Jag råkade vända lite på ordningen i min presentation så istället för att säga "Hej jag heter Emelie och har varit produktionsledare" blev det "Hej jag var produktionsledare och heter Emelie". Lite skumt men ingen större grej. Resten av mitt "tal" gick sådär enligt mig. Jag var nervös och kunde gjort bättre ifrån mig, när Staffan frågade vilka som var de svårigheter jag talat om mindes jag inte en enda (förutom bilden som Bamse nämnde innan). Jag förstår inte varför, inte ens nu minns jag någon.

Hur som helst rullade filmen igång. Någon frame hoppade, en bild som skulle varit raderad var kvar och det var ett onödigt jumpcut som måste berott på en missflyttad inklippsbild. Inga större fel faktiskt, jag är nöjd. Den är inte fantastisk och nyskapande precis, men den funkar finfint speciellt efter den vändning bilden vi skulle visa upp tog.

Grupp 3 blev inte klara med filmen, stackarna. Klockan elva går larmet i skolan och så länge var de kvar. Calle höll ett underhållande tal om att de "inte hittade den röda tråden, kanske skulle hitta den någon gång, men inte idag". Deras foto är däremot överlägset bäst, Andrea har verkligen gjort ett superjobb. Dock hade dom väldigt många frames som hoppade hit och dit men jag tycker deras var bra ändå, trots att man ville få fram lite mer.

När alla gått fick Staffan ett extremt underhållande raserianfall om att "vi" (gällde dock inte vår grupp visste jag på grund av det Ville sagt innan) inte hade lyckats fixa det där med visningsmaster. Det fick Ville/Arvid (minns inte vem) flinka in om att alla faktiskt inte hade misslyckats. "Och det kan ju inte vara så svårt, om inte den gruppen är så mycket intelligentare än er andra" eller vad Arvid nu sa 30 ggr. Sedan fick jag en eloge av Ville för min presentation som (om jag uppfattade det rätt) var den enda som blev godkänd. GLAD. Jag talade klart och tydligt så det hördes ändå bak och något mer. Fast jag märker att jag har svårt att veta hur jag ska ta emot beröm inför en grupp. Jag vet inte hur jag ska se ut, eller vart jag ska titta. Jag minns inte riktigt vad Ville sa, p g a att jag kände att jag blev röd i ansiktet. GRÄJT. Han snackade något om magi i alla fall. Äsch, nu ska jag sluta skryta. Men man blir faktiskt extra glad när man får beröm av våra filmlärare eftersom a) de arbetar med det jag vill arbeta med, b) om man får beröm menar de det verkligen och c) det blir automatiskt att man ser upp till dem på något vis. Alla som haft Thord förstår vad jag pratar om, fast jag ser inte upp till Thord något särskilt längre men tror de på Tunbo fortfarande gör det.

Världens längsta inlägg, men speciell dag så jag tycker att den förtjänar det! Att tillägga: Staffan försöker sno min Lust, Caution som han har lånat! Han påstår att jag har fått tillbaka den men JAG är helt övertygad om motsatsen, vet bara att han tittade på den. Han försökte skylla på Sally, men Sally har den inte. Arvid sa åt mig att inte lita på Staffan - och det gör jag inte heller! Ska leta igenom min lägenhet (och frågar väl någon här ifall de har filmen) innan jag attackerar Staffan på måndag! PUSS.

Har tyvärr inga bilder från premiären eller idag så ni får nöja er med en av visningssalen och Victoria från förra terminen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0