Angus, thongs and perfect snogging: Filmen vs. böckerna

Angus, thongs and perfect snogging: Robbie and GeorgiaJag har nu äntligen äntligen sett filmversionen av de två första böckerna om Georgia Nicholson. Totalt olika är det första att säga. Jag tror aldrig jag sett en film som har ändrat så mycket från sin bokversion. Man skulle kunna gjort filmen till en hysteriskt knasig och bisarr upplevelse men man har istället valt att tona ner allting till en typisk tonårstjejfilm. Jag hade förmodligen föredragit den hysteriska versionen, men jag måste erkänna att jag gillar den här också. Jag har alltid varit svag för den här sorterns filmer (vet inte varför dock). Den är ibland riktigt kul och man blir väl lite fånigt småkär av den. Den är knappast en film för alla, men jag tror att de som gillar den förstår det redan av genren.
Nedan har jag staplat upp alla skillnader mellan böckerna och filmen. Om man läser dem låter det nog som om filmen är hemsk men så är inte fallet.

Saker i filmen som inte stämmer med böckerna:
- Georgias föräldrar är helt normala .
- Georgia och hennes kompisar är mycket coolare och roligare i böckerna. Nu beter dig sig ofta mycket cp och omoget!
- Dave den rolige är universums tönt. Jätteomogen och osnygg. I böckerna är han skitkul och charmig.
- Robbie ser helt fel ut. Men han är ändå snygg ut på ett ungt vis.
- Många scener är helt förändrade, mycket finns inte i böckerna.
- Flera kompisar fattas från böckerna.
- Klanttvillingarna är tvillingar på riktigt.
- Varken Georgia eller hennes mamma har enorma bröst.
- Jas har ingen lugg.
- Spelade verkligen Robbie bas i The Stiff Dylans i böckerna?
- Ellen har bytt namn (?) och är indier.
- Dave den rolige var inte kompis med Robbie (Robbie presenterade honom som Toms kompis) i böckerna.
- Dave den roliges inblandan är helt fel. Och svartsjuke-grejen ska inte komma fram på det sättet som den gör. Och Robbie får INTE reda på det och anklagar henne för det (fast jag måste erkänna att jag gillar det med tanke på hur cp hon är i filmen).
- Dave får sitt "den rolige" av Georgia och det är i de två första böckerna internt. Nu kallas han det av alla redan från början, och Georgia undrar varför.
- Georgia saknar INTE sin pappa, och gör absolut inget åt saken i böckerna.
- Ögonbrynsgrejen: Det ska vara båda och hela ögonbrynen - inte ett halvt!

En sak som faktiskt stämmer: Snigeln/Peter Dyer. Dom har verkligen fått till honom jättejättebra!

Kommentarer
Postat av: isa

är hon indier eller har hon klädstilen indie?

2009-06-07 @ 18:23:06
Postat av: Anna

apropå ingenting: http://www.bloglovin.com/m/31845013/0

2009-06-07 @ 19:27:14
URL: http://nitton9tre.blogspot.com
Postat av: Annika

Emelie kommer älska den där musikvideon Anna.

"Jävla fitta".

Vågat av honom. Haha. Fast han brukar vanligtvis vara snyggare. Personlig åsikt då, hehe.

2009-06-07 @ 20:13:19
URL: http://aannikaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0