Die Welle


Idag gick klassen
och såg filmen Die Welle. En tysk film som hade premiär här i Sverige 5 december förra året, och DVDn släpptes den här månaden. Det här är inte någon recension egentligen utan tänkte bara kortfattat säga vad jag tycker om den. Jag har sett den amerikanska orginalfilmen "The wave", som jag tyckte var intressant men filmiskt tilltalade den mig inte. Jättedåliga skådespelare, inte särskilt välgjord. Den här tyska versionen är däremot extremt välgjord. Den är snygg och har mycket duktiga skådespelare (Max Riemelt gör mig inte besviken!). Den känns också väldigt aktuell. Med aktuell menar att den här känns mera nära vår tid och verklighet. The waves budskap är detsamma men det är lättare att skjuta undan p g a det är en tid sedan den gjordes och att den är som redan nämnt mindre välgjord. Den tyska är också väldigt kraftfull speciellt om man jämför med den amerikanska! Det har ju gjorts lite justeringar i slutet, men det är bara till filmens fördel!

Måste också tillägga att jag har fått för mig att tyskar inte gör bra film, men jag tänker nu officiellt ta tillbaka det. Jag tror att jag tyckt alla tyska filmer jag sett varit bra. De kanske inte är så många men ändå! De borde verkligen fått göra Valkyria själva (för er som missat det så var dom jättearga på USA (eller engelsktalande land det nu var) för att dom gjorde filmen).

Kommentarer
Postat av: sally

se va tyskland är bra :)

2009-03-31 @ 15:41:21
Postat av: jesper

"Den känns också väldigt aktuell." förklara?

Den amerikanska är bättre, denna är snyggare gjord, men den känns cp...tycker jag.

2009-03-31 @ 15:43:43
URL: http://kenta.blogg.se/
Postat av: Rasmus

Inte konstigt att dom var arga, Valkyria var ju helt jävla värdelös...tycker vi här på fastlandet iaf :P

2009-03-31 @ 18:49:53
Postat av: Anonym

www.aryanm.blogg.se



Kolla min blogg, kanske hittar du något intressant av mina dagliga uppdateringar?



www.aryanm.blogg.se

www.aryanm.blogg.se

www.aryanm.blogg.se

2009-03-31 @ 18:54:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0