Repet

Igår var det mycket film på filmhistorian. Vi såg tre Hitchcockfilmer. Repet (bild), Blackmail/Utpressning och De 39e stegen. Jag tyckte att Repet var bäst. Den är mycket intressant då Hitchcock försökte göra filmen i en enda tagning, dock var det inte möjligt p g a att rullarna endast rymde 10 minuter. Så det är så långa klippen är. Det är mycket genomtänkt och det känns som om man sitter i en karusell. Ni vet Blå tåget på Gröna lund, eller Astrid Lindgrens tåg på Junibacken i Stockholm. Historien utspelar sig före och efter en fest och det blir aldrig några tidshopp. Vi är med karaktärerna hela tiden och kameran för oss från samtal och personerna. Mycket intressant! James Stewart älskar jag i denna roll. Jag har sett honom i två filmer tidigare (En studie i brott och Fönstret åt gården, båda av Hitchcock) och jag blev förvånad denna gång. Han spelade en helt annan typ av roll. Sånt är kul! De två andra filmerna då: De 39 stegen var bra, men Utpressningen så där. Den var lite tunn.

Kommentarer
Postat av: sally

blå tåget på gröna lund är läskig

2009-03-04 @ 17:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0