Scenografifilm: Modellbygge

Jag kom hem sent från skolan idag. Klockan sju närmare bestämt. Men det var ingen plåga någon gång, så det var inga problem med detta.
Kursen Filmproduktion B har satts igång på allvar (tror jag?). Scenografifilm är det som gäller, och jag har skrivit ett av de 8 utvalda manusen. Imorgon ska vi alltså läsa alla de manusen, och titta på modellbyggena för rummet i dem. Reglerna för manusen är: Två personer. Ett land. En plats. År 1930-1958. En händelse som har med landet och årtalet att göra.

På bilden ser ni min, Jonatans och Andrés "vackra" modell. Är inte direkt nöjd, men jag ansträngde mig verkligen för att hitta saker som passade in på England på femtiotalet men det var nästintill omöjligt. Då gav jag upp och körde 50tal i överlag men det resulterade bara i att möblerna var omöjliga att bygga. Skalan är 1:25 och det blev en hel del plåtterjobb. Men nu är den klar i alla fall! Den gula färgen skulle tydligen varit populär i England då, det är väl det enda vi har lyckats pricka in med säkerhet...

Jag kanske ska presentera min berättelse (appropå): Året är 1958. Historien utspelar sig i en lägenhet mellan Trafalgar sqaure och Hyde Park i London. Det är en ung student som ska gå med i det allra första demonstrationståget mot vapenindustrin till vapenfabriken i Aldermaston. Dock så blir han hindrad av hans far generalen. En kall man som inte har någon vidare relation med sin son efter att deras älskade fru/mor dog. Lite mer invecklat är det, men den historien kan jag dra om jag mot förmödan skulle bli vald. Vi ska rösta fram två av de här manusen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0