Veckans lista: Bästa jullåtar

JULAFTON!!!!!Jag gjorde något dumt när jag fick för mig att skriva denna lista. Det var fullkomligt omöjligt. Inget är egentligen hundra förutom just ettan. Men ha överseende med det och tänk i stället detta som en lista med tips eller insikter.
Och jag vet att det är lite tidigt, men jag har lagt ner min "20 nov"-regel. Att alla meddelade att de skulle göra juliga saker gjorde mig galen, och det som fick mig att ge upp helt var att jag såg på bloggen att jag redan i oktober julmös tillsammans med Caroline mf förra året. Förmodligen så är det väl fortfarande på tok för tidigt för er andra: Men man kan väl läsa detta och längta lite extra i så fall.

10. Rockin' around the Christmas tree - Mel & Kim
Jag blir egentligen mest irriterad på allt jävla snack i den här låten. Första meningarna innan låten startar är okej, men sen... snark. Men jag gillar ändå låten mycket.

9. Julen är här - Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebø
Den här låten kom faktiskt före min "Absolute Christmas"-upptäckt. Jag kopplar den till klassrummet när jag gick i tvåan (antog att den spelades där) och speciellt mamma spelandes den på pianot i vårt vardagsrum. Med Malin och mig sjungandes bredvid.

8. Let it snow! Let it snow! Let it snow! - Dean Martin
Den här och "Frosty the Snowman" får mig såååå att tänka på pepparkaksbak i mitt och familjens kök. Man nynnar, säger ovanligt snällt till Malin att sluta sjunga med högt, äter en bit pepparkaka, kavlar ut, trycker ned en gran (min favoritform) några gånger, tar bort pepparkakorna och flyttar dem dansandes till plåten. Tralalala vad mysigt.

7. I wish it could be Christmas everyday - Wizard
Egentligen så är den här låten helknasig. Just därför tog det en evighet innan jag insåg hur mycket jag älskade den. Jag har liksom inga argument för den. Man hör att den är bra, men jag fattar inte vad som gör den så julig.

6. Happy Xmas (War is over) - John Lennon & Yoko Ono
Det är ett himla tjat om "när jag hittade de andra skivorna som inte var Carolas", men allt handlar liksom om det. Så jo: När jag fann dem så var denna låt den första jag föll för. Fantastiskt bra jullåt som aldrig kommer att bli för gammal.

5. Jul, jul, strålande jul - Carola
Jag har en känsla av att alla kräks när dom läser namnet "Carola", och förmodligen svimmar i sina egna uppkastningar över att hon får vara med på denna lista. Jag förstår er. Jag gör det verkligen. Jag är inget fan av Carola och lyssnar inte alls på henne. Förutom just hennes julskiva som är före min egen tid.
När jag var liten visste jag att vi hade en hög julskivor. Skivan "Stilla natt" (innehåller en del kultlåtar, men mest bara massa skit) och Carolas var de jag lyssnade på, sen hade vi massa andra jag inte ens visste var de var förrän några år tillbaka (de är att föredra). Som ni då förstår så har julen fyllts av Carolas röst genom hela min barndom, och inget är nog så juligt som att höra de första tonerna av "Jul, jul, strålande jul". Den är först på skivan, och jag tror det som gör att jag älskar den allra mest.

4. O helga natt - Tommy Körberg
Tommy Körberg är en jättemäktig sångare och "O helga natt" är (om man gör rätt) en jättemäktig låt. Jag försöker alltid sjunga med även om det givetvis låter sådär. Det här är en sång man bara kan ligga på golvet bredvid granen den 23e december och bara andas till. Underbart.


3. White Christmas - Bing Crosby
Jag tror att den här låten är först på båda våra "Absolute Christmas" hemma. Jag älskar Bing Crosbys röst (man ska helst inte titta på honom när man lyssnar) och just att den är först gör att man alltid har lyssnat noga till de första tonerna. Denna för mig faktiskt också till julbakande i köket, men inte bara pepparkakor utan också knäck. Supermysig låt.

2. Wonderful Christmastime - Paul McCartney
Både Isa och jag och min lillasyster har filmen "Rudolf med röda mulen" hemma. Jag aldrig direkt tyckt att det har varit någon höjdarfilm, även om den ger mig vissa myskänslor. Dock så finns det en scen i denna film då Tomten lyfter med sina renar som just Paul McCartneys "Wonderful Christmastime" är med i. Det har alltid varit min favoritscen utan att jag vetat varför. Inte förrän jag upptäckte de andra julskivorna förutom Carolas hemma. "Absolute Christmas" (någon från slutet av 90-talet eller början av 2000 skulle jag gissa) hade just denna låt. Jag tänkte på Rudolf när jag hörde låten men jag var tvungen att se om filmen för att verkligen koppla (jag kunde inte minnas någon engelskspråkig låt). Hur som helst så avgudar jag den. Annorlunda jullåt som ändå klarar alla "stämningshöjarkraven" all bra julmusik ska nå upp till.

1. Tomtens julverkstad - melodin
Jag försökte hitta den nu just för detta inlägg, trots att det strängt är emot mina regler. Jag skulle bara kolla att det var den genom de första två sekunderna: och jag blev tårögd. Jag blir så genomlycklig att jag kan gråta. Det är så fjantigt att jag egentligen borde få lust att sparka mig själv (men jag ägnar mig åt mycket värre fånerier för tillfället att det liksom är okej).
Varje år, varje jul genom hela mitt liv har jag fått höra denna melodi. Och det är ju egentligen logiskt varför jag blir snyftig: Det bästa under hela året är julen, bäst på julen är julafton, en av de bästa traditionella sakerna på julafton är Kalle Anka: Bäst under Kalle Anka är Tomtens verkstad och det bästa i den är just denna melodi. Snyft.
Visst att låten är förbjuden att lyssna på annars, men den är fortfarande den absolut oslagbaraste bästa.
Nu har jag ju publicerat en bild från just denna Silly symphony, men om någon fortfarande inte fattar (och är överdrivet korkad) så är rubriken en länk till youtubeklippet.

Kommentarer
Postat av: Anna

Min favorit är helt klart, Happy Xmas (War is over) - John Lennon & Yoko Ono



sååå vacker. och du är en mört som startar julen så tidigt. ICKE puss.

2009-11-12 @ 18:52:57
URL: http://nitton9tre.blogspot.com
Postat av: Annika

Sv: Jag har inte alls tänkt på det tidigare. Bara för det så har jag börjar tänka i de tankebanorna den senaste tiden. Det är sant! Berömmelsen har stigit honom något åt huvudet. Men han är ändå klockren stundvis. Man får ta det goda med det onda. Som sött och surt!



Fast skulle absolut tröttna på bloggen om det bara var surt. Ha det gött imorgon! Nörda jullåtar för livet.

2009-11-12 @ 19:04:52
URL: http://aannikaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0