Veckans lista: Dåliga saker med fester

Folk som faktiskt har rätt att prata med en dagen efterFester är sociala och ofta fantastiskt roliga sammankomster. Ibland väldigt oförutsägbara sådana. På gott och ont. Och när man tänker efter så är de oförutsägbara sakerna inte det minsta ovanliga. Detta är en lista över dåliga festfenomen.

10. Folk som helt plötsligt pratar med en
Observera att det här inte är samma sak som punkt nr 4.
Det är ju ingen stor grej, och kanske det egentligen är positivt, men jag blir störd. Raka puckar, tack. Exempel: Jag har känt en kille ganska länge, och ibland när jag umgåtts med honom så har hans bästa kompis varit med. En blyg kille som aldrig har sagt ett ord till mig. Jag trodde inte han gillade mig, men brydde mig inte särskilt mycket. Sedan så var han med när vi tältade och då drack han; Helt plötsligt kunde han prata hur mycket som helst med alla, och han gillade mig JÄTTEmycket helt plötsligt. Vilket jag påpekade att det faktiskt inte riktigt var normalt, men han sa att han visst gillade mig. Visst han kanske bara är världens blygaste men det är ju så himla skumt. Nu menar jag inte att jag inte vill börja prata med nya människor, utan det handlar om folk jag liksom har umgåtts med men inte har vett att prata med mig.

9. Saker förstoras
Man pratar med någon i en timme, och efter det så tjatar alla om att man borde gifta sig med personen. Typ.
Snark. Och ännu värre är ju om man faktiskt gillar personen i fråga, och så ska någon jävel hålla på och tjata om det högt. Snälla - lämna mig i fred.

8. Folk säger att man inte kan gruppkissa nykter
Jag har aldrig varit på en fest utan att en tjej ryckt tag i mig och sagt:
- Kom Emelie, jag måste kissa!
Ibland följer fem personer till med. Skitsnack inne på toaletten. Adam är dum i huvudet, Tim har världens minsta kuk, gud vad Ellen är trevlig. Jätteofta händer det att någon påpekar hur trevligt det är att gruppkissa. Alla instämmer. Sedan säger någon "ja, haha, det är så typiskt fest. Jag skulle aldrig göra det nykter!". Vilket gör att jag tänker: Varför? Varför är allt så himla mer accepterat onyktert?
När jag och min bästa kompis Isa var små så hände det minst en gång när vi lekte att hon behövde gå på toa och bajsa. Behövde hon det tog det minst en timme. På riktigt. Så vi hade alltid med Monopol, Fyra-i-rad och andra spel och hade det kalaskul upp till tre timmar. Och det där har hängt med: Varför sluta umgås bara för man ska gå på toaletten?

7. Ingen tar dig på allvar
På fester kan man pladdra en hel del - ja. Men personligen talar jag aldrig osanning. Tydligen är jag väldigt sällsynt. För om jag erkänt för en tjej att jag tycker någon är sjukt sexig tror hon att det bara var då.
Självklart kan detta vara något positivt, om jag inte riktigt ville att denna person skulle veta det här. Men ibland så säger man ju viktiga saker som man vill ska bli skrattat åt dagen efter av fel anledning. Jag känner att om du dricker gör du det på egen risk. Du får ta hand om dina lögner imorgon - jag som talar sanning vill inte bli bortviftad!

6. Objudna
Hemma i mitt kära Kolbäck så finns det inte på kartan att man kan gå till en hemma fest som objudna inte kommer till. Det händer helt enkelt för lite. Och folk kan liksom inte respektera att dom inte får komma. Det vore ju ganska okej om dom kom, men sedan gick om värden bad dom att gå. Men när dom ska börja bråka om saken tycker man ju att dom kunde ta och flytta in till Västerås i stället.

5. Spya
Det är så sjukt himla äckligt.

4. Ni känner inte varandra dagen efter
Det här är otroligt störigt. Du träffar på en person på en fest du har sett i skolan men aldrig tidigare talat med. Ni börjar prata och har en trevlig konversation. Veckan efteråt så går ni förbi varandra - du är beredd att hälsa, men personen ger dig inte ens en blick.
Jag förstår verkligen varför det är så. Många tror att man har glömt bort dem, att man inte bryr sig om det nu, eller vad som helst. Jag söker ögonkontakt och igenkännande innan jag ler och hälsar just av denna anledning. Men jag blir så grymt störd på alla som ignorerar en. Sure att några faktiskt inte minns mig, men det kan inte vara majoritet. Om alla personer jag pratar med på fester kunde vara lite öppna utanför alkoholens rus så skulle jag ha ett sjukt mycket större socialnät.

3. Emomänniskor
Väldigt nyligen blev det ett himla rabalder p g a att jag skämtade med en person på en fest. Jag sa "nej". Det var det enda, och jag kan inte hur man än vänder på det se det som allvarligt. Men självklart ska det bli världens största grej (för personen i fråga, jag brydde mig typ såhär -> - mycket). Hallå?!: a) det var ett skämt, b) vem bryr sig?, c) jag kan väl inte rå för att någon trodde att jag ville strula med dig, d) du har flickvän, e) det betyder inte att jag tycker du är ful och f) sluta drick alkohol!
f) är ju svårast att få in för emomänniskor som tar illa upp för något på en fest dricker bara mer och spyr sedan ned toaletten jag hade tänkt använda. Jag förstår inte vad som är så himla svårt.

2. Bråk
En kommentar är väl egentligen överflödig. Snark helt enkelt.

1. Folk som inte kan hantera alkohol
Alkohol är ett gift. Det är inte bra för kroppen, och om man får i sig för mycket så är det klart att man ska få ur sig detta. Jag har inget problem med det. Det händer alla. Problemet är dessa som bara vägrar lära sig att dricka lagom. DET ÄR INTE SVÅRT. Att toaletten är grymt äcklig efter några timmar p g a någon oturlig stackare är okej. Då känner man bara medlidande. Men dom som ska spy ner toaletten varje gång klockan elva vill man ju bara porta. Speciellt när dom sedan i nyktert tillstånd skrattar jättemycket åt det där. Jättekul. Verkligen. Att jag typ ville gå hem tre timmar tidigare från festen bara för att jag behövde kissa och inte kunde använda toaletten. Om man inte kan lära sig behärska sig, torka upp och sluta tyck det är kul. Eller drick saft i stället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0