FILMFEST

MementoJag har ägnat mycket tid sedan fredag eftermiddag att se film. Fem stycken jag aldrig sett tidigare. Bland annat Memento. Den har jag verkligen velat se länge. Med all rätt - skitbra verkligen. Drama av Christopher Nolan med Guy Pearce. Oscarsnominerad för bästa adapterade manus (Chris + hans bror Jonathan) och klippning. Klippningen är helt enkelt genial, men annars skulle nog inte filmen hålla. Man upplever hur mycket som helst i filmen baklänges. Det är supersmart. De flesta filmer brukar inte lyckas hålla undan länge för mig vem som är The bad guy. När det var kanske en halvtimme (?) kvar så började jag fundera lite; "Vänta ett tag, det här borde inte stämma. Det är för enkelt. Har jag blivit lurad nu?". Anledningen till att det tog så pass lång tid innan jag började fundera är förmodligen att huvudkaraktärens egna motiv är så otroligt starka och att man måste tänka hela tiden för att hänga med. Allt går ju som sagt baklänges, men ska registera om det är innan eller efter det man nyss såg. Fast oavsett när jag börjar tänka om över vem som är The bad guy så hade jag inte lyckats kan jag ju säga, utan att säga för mycket!

De andra filmerna jag sett är Sommarminnen. Bra film, typisk fransk verkligen. Dock lite seg emellanåt. Jag hade förväntat mig mer sommarminnen och mindre möbler. Sen Klockorna i St Mary. Den var mysig, men som ofta med äldre filmer så kommer historien inte alltid framåt så effektivt som man kan hoppas. Men ändå sevärd. Ingrid Bergman strålar som vanligt. Imorse såg jag Varg. Helt okej. Fint foto av Jörgen Persson (weei) och Peter Stormare är som vanligt mycket duktig. Den andra huvudrollen (eller han kanske är huvudrollen egentligen) är en ung kille, som spelas av Robin Lundberg. Hans första och hittills enda. Det märks för han är osäker och känns inte så trovärdig. Efter Varg blev det Rent. Bläää säger jag bara. Joanna i min klass lånade ut den till mig - hon ville verkligen att jag skulle se den för att den var SÅÅÅÅÅ bra. Usch fy blä. Tråkig. Fjantig. Ingen vidare musik. Tunn. Skådespelarna är så... konstiga kanske. KAN bero på att de flesta tydliga har hängt med från Broadway uppsättningen. Oavsett: Se inte.

Och nu efter Memento så tror jag att jag ska se Match Point kl fem över nio. Jag började kolla på den för många år sedan. Min bror hyrde den och familjen kollade men jag gick därifrån efter ett tag. Jag skulle väl sova. Minns inte riktigt, det är inte särskilt väsentligt. Hur som helst så tänkte låta den få en chans till


Kommentarer
Postat av: Joseph

Den är grym! Men Allens klassiker är givetvis fetare.

2009-10-04 @ 00:13:15
URL: http://socialasituationer.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0