Veckans lista: Sämsta orsaker till att få dåligt samvete

Buhu vem klarar av det här?Dåligt samvete suger verkligen. Samvete är något vi normala människor har för att veta om vi gjort något fel. Vi ska få dåligt samvete över att ha mördat, misshandlat, våldtagit eller på annat sätt skadat någon. Dock så är det så att om du inte gör något fel så verkar det som om samvetet skaffar sig nya saker att må dåligt över. Vissa är alldeles rätt att få ångest av (skolarbetet som snart ska lämnas in t ex), men det är så många saker som det är SÅ onödigt att ha dåligt samvete över.

10. Att du kommer för sent
Jag mår både fysiskt och psykiskt dåligt över att komma försent. Jag tycker att man ska komma i tid, och mitt dåliga samvete är egentligen inte onödigt. Det som är så onödigt är att mina ytterst få förseningar aldrig är självvållade, plus att jag har så god närvaro förövrigt att det inte gör något. De som kommer för sent till varje lektion har inte dåligt samvete över det, så varför ska jag ha det över sådana smågrejer som lärarna inte ens bryr sig om att markera?

9. Att ha skrattat när man fick höra att Patrick Swayze fått cancer
På våren i nian under en tekniklektion så berättade min tekniklärare att ovanstående hade fått cancer. Jag skrattade som om det varit Zac Efrons flickvän som gjort slut med honom. Sen kom jag på att han var i dödsfara och det inte var kul alls. Jag har ibland kommit och tänka på det där. Senast några dagar innan hans död. Sen dog han och jag funderar för ofta. Det är inte så att jag mår dåligt över det egentligen, men det sitter ändå kvar. Skratta inte åt cancer säger jag bara. Du menar inget ont men det förföljer dig!

8. Att du är feg
I fredags när jag cyklade in på min gård så trampade jag förbi några människor som var samlade runt en gammal tant som tycktes ha ramlat omkull och skadat sig. Jag parkerar cykeln, går till ICA, på ICA hör jag sirener och när jag går tillbaka har folksamlingen skingrats och ersatts av brandmän (vet ej varför det inte var sjukhuspersonal). När jag en kvart tidigare cyklade förbi tänkte jag att jag borde stannat och frågat om det var något jag kunde göra, men det gjorde jag inte. Jag var för feg. Dom hade säkert gjort allt dom kunde, och mitt dåliga samvete handlar egentligen om att jag inte visade omtanke. Och det ska jag ha dåligt samvete över. Men onödigt är ångesten över att jag är så feg. Sluta vara feg. Träna på att göra saker du inte vågar istället, det sparar dig dåligt samvete.

7. Att du inte har dåligt samvete
Förrförra veckan så gjorde en person jag verkligen hatar en sak mot mig (säger inte vad ifall personen mot förmodan skulle ta sig in här och fatta att det är honom/henne jag hatar) som gjorde att jag sa något. Jag menade det verkligen, men tyckte inte att det borde uppfattats som seriöst. Dagen efter så säger personen något som antyder att personen tog åt sig. SÅ: Nej, jag har inte dåligt samvete, men jag borde ha. Jag bryr mig inte, jag bryr mig inte, jag bryr mig inte. Jag mår väl egentligen inte ens dåligt över att inte må dåligt, men ni förstår principen. Man vill nästan ha dåligt samvete, trots att man inte bryr sig ett piss. Kanske ifall folk skulle tro att jag är elak. Det skulle faktiskt vara lite synd.

6. Du orkar inte bry dig
Vi har en "Mot våld för medmänsklighet"-kampanj i skolan nu i höst och eleverna uppmanas att ställa upp. Helt ärligt så fattar jag knappt vad det är, men oavsett så känner jag på mig att jag inte kommer att anstränga mig om jag visste. Så jag kommer att ta några bilder i temat på fotot - det är nog kul. Sedan ska jag ställa ut dem - orkar inte, men kommer att göra ändå. Annars så är man ju för våldet. Vilket jag inte är. Men det känns ändå så himla hopplöst för den där elaka pappan kommer inte att strunta i att misshandla sin fru och barn bara för att han kollat på mina bilder. Samtidigt så är det så himla negativt att säga så, och jag är inte säker på att det är så jag tycker. Knepig situation det där.

5. Barnen i Afrika
Jag får inte dåligt samvete över det här längre (jag har helt enkelt fått höra det för många gånger och blivit immun), men många blir och hur många gånger har föräldrar inte sagt "Ät upp, tänk på barnen i Afrika". Detta gäller ju då alltså främst barn. Och barn kan göra minst i hela världen åt att barnen i Afrika svälter.

4. Saker du inte kan göra något åt
När jag handlat mina saker på ICA igår och kom ut från affärer satt det två hundar fastkopplade utanför. De skakade av köld och tittade på mig med ledsna ögon när jag gick förbi, de reste sig lätt på bakbenen mot mig och hela dem snyftade "Snälla hjälp oss!". Buhu. Jag började nästan gråta. Men vad kunde jag gjort? Gått fram och klappat dem och väntat på ägaren kunde jag ju inte göra. Förmodligen så skulle ägaren varit någon arg tant som blivit vansinnig över att jag rörde hennes hundar. Det gör fortfarande ont i hjärtat över att jag inte gjorde något, även om det inte fanns en sak i världen jag kunde gjort.

3. Att du ljög
Jag ljuger väldigt sällan. När jag väl ljuger tycker jag oftast bara inte om det - det är små nödlögner ingen kommer att bry sig om. Oftast är det väl egentligen omvänt: Du säger "nej jag ska inte säga till någon", men har senare egentligen ljugit när du berättar för din bästa vän. Vadå, det kommer ändå inte komma ut.
Det händer dock någon gång ibland att jag ljuger så att jag får dåligt samvete. Kommer inte på någon gång just nu förstås. Jag ger då istället exempel på en nära vän till mig. Hon ljög för mig och en annan nära vän för att hon lovat någon att inte säga något (ingen inklusive jag tycker att hon gjorde något fel förresten, de enda idioterna som bryr sig om situationen i fråga anklagar mig). När det kom fram att hon ljugit hade hon så dåligt samvete att hon grät.
Den andra nära vännen sa dagen efter: "Jag förstår inte varför hon fick så dåligt samvete över det där. När jag ljuger så bryr jag mig inte." Jag antar att det handlar om balans.

2. Att du inte motionerat
Näst vanligaste, näst onödigaste. Sluta tänk "Åhnej jag har inte rört på mig idag!". Gör som min lillasyster: När våra föräldrar säger åt henne att röra på sig sätter hon sig i skogen, skriver ett brev till mig, går in fyrtio minuter senare och säger till dem att hon varit ute på en promenad. I brevet till mig skriver hon: "Egentligen skulle jag ha gått rundan med stavar, men vem orkar det varje dag?".

1. Att du ätit något onyttigt
Förmodligen vanligaste, och helt klart onödigaste. Man blir ju helt galen! Ett litet tips: Den klassiska varianten att köpa onyttigt är att man ska "tröstäta". Jag tröstäter inte. Man får sämst samvete då. Ät onyttigt när du är glad, då kommer du inte bry dig.
Det finns inget som heter "jag förtjänar" i onyttighetsväg! Det heter "mitt samvete klarar av". Hur mycket du talar om för dig att du förtjänar detta så kommer du inte komma undan förrän ditt psyke slutar bry sig.

Kommentarer
Postat av: Anna

Mycket bra lista! Känner igen mig på många punkter. Älskar Malins fyndighet, får hålla tummarna för att dina päron inte läser din blogg, eller? :D

2009-10-05 @ 19:04:39
URL: http://nitton9tre.blogspot.com
Postat av: isa

Gillade den!!

2009-10-06 @ 14:18:39
Postat av: lillasyster

2009-10-06 @ 20:39:29
Postat av: lillasyster

Vad du snackar skit!

Dom vet att Jag satt och skrev yet brev till dej, vrf skulle Jag ljuga on det?

Jag ror mig så mkt andå, till skillnad från andra "hmmhm"

2009-10-06 @ 20:52:39
Postat av: Emelie

Haha vad DU snackar skit. Det står i ditt brev och du erkände det via telefon att du satte dig i skogen när de sagt åt dig att gå ut och gå :) du ljög inte om att du skrev brev utan att du var ute och gick lilla bajsbarn

2009-10-07 @ 17:52:02
URL: http://generationlostinspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0