Veckans lista: Det bästa med skogen

Vad vore Robin och hans vänner utan sin skog?(Det blev ju ingen lista förra veckan, men har mina Londonskäl.)
Jag är uppväxt på landet och har skogar lite här och var omkring mig. Jag är uppväxt med denna fria plats, och denna lista är tillägnat just den. För att visa min kärlek och uppskattning.

10. Gratis pinnar
Återkommer lite senare till om man snor något från en annans koja men det brukar för det mesta gälla just pinnar. Är du i en kvartetsskog så äger någon alltid pinnen just du plockar upp. Alla pinnar är någons, och snor du någons pinne så är det krig. Jag vet också att om du hittar en pinne som inte är någons så kommer någon snart sno den. Ibland återfinner du den i träsjöjden och då är den förlorad för alltid. I en riktig skog är alla pinnar dina.

9. Skogsmaterial
Det finns himla många bra grejer i skogen. Kottar och mossa till exempel kan användas till mycket. Använd skogens tillgångar för att skapa vad du vill.

8.Kojor
Om du går in i en riktig skog så kan du hitta gamla övergivna kojor som byggdes för sisodär tio år sedan. Om du skulle hitta en koja i en liten träddunge i en ort så vet du med största säkerhet att om du tar något från den så har du startat ett krig. I riktiga skogar är det fritt fram, plus att om du själv bygger en så vet du att ingen tar något från den så att DU måste starta ett krig. Himla praktiskt det där. Isa och jag har en hög kojor lite varstans och ingen har ens lyckats hitta dom.

7.  Svamp
Alla håller på och pratar om "skogens guld" kantareller. Jag anser att det är fel. Skogens guld är TRATTkantareller och röksvamp. Bara för att kantarellerna är gula och passar så himla bra in på skogens guld så ska dom inte få vara det. Vad är mer helgult i skogen egentligen? Höstlöven? Hur mycket konkurrens har dom där svampjävlarna egentligen?
Nej trattkantarellerna är dom absolut godaste och röksvampen är det roligaste. Det finns inget skojigare än att trampa på röksvampar. Pffff - och sen är det ett lätt gråbrunt moln!

6. Fantastiska fynd
Det finns mycket roligt man kan använda sig av i skogen, men sanningen är att de roligaste fynden är de saker som inte direkt växer i skogen. En stövel, en potta, ett koskeletthuvud, en bil eller en toalettring. Jag har hittat alla nämnda och kan intyga på att det var mer spännande än den där pinnen med rolig form.

5. Luften
Det finns ingen bättre luft än skogsluft. Den är sval och fräsch och otroligt befriande när den fyller dina lungor. Jag skulle kunna gå ut och sätta mig i skogen bara för att andas.

4. Lek överlevare
Ta med en liten tevärmare, en barnstekpanna, stearinljus, tändstickor, vatten, salt, mjöl, lite smör och lite annan färdig proviant. Sätt dig i en koja och överlev sedan tillsammans med någon annan. Fiska i kärret och gegga sedan ihop mjöl, vatten och salt och stek det över tevärmaren. Det är faktiskt nästan lite gott till en början. Sedan blir det äckligt och du måste ta in dina riktiga överlevarinstinkter.
Sedan är klockan sex och föräldrarna ropar in er att äta. Överlevaräventyret över för den här gången.

3. Spännande äventyr
För några år sedan var jag och min vän Annika ute i skogen, och då hittade vi en grå torr klump i marken. "Wow vad är det där?" tänkte vi, och jag petade på grejen med en pinne. Det gick hål på den, och ur kröp en enorm bålgeting. Vi skrek och sprang sedan i 75 km i timmen hem.
Det var läskigt men väldigt spännande. Och de spännande händelserna är alltid roligast att minnas och tänka tillbaka på. Jag gillade inte precis den gången jag blev jagad av en ko eller när jag föll av en bro ner i en bäck, men det är alltid kul att berätta för folk. Det var också i skogen.

2. Utmaningar
Jag och Isa ägnade oss mycket åt äventyr och utmaningar som yngre. En favorit var att träna oss i "bergsklättring". Vi började först med en stor sten, men när den blev för lätt gick vi över till en mycket brantare. En brantare som hade en liten vass sten precis nedan som gjorde extremt ont att ramla på. Vi band fast ett rep uppe i ett träd och tog oss sedan med hjälp av repet upp för stenen. Det var ofta tungt och ibland skrapade man upp hela sig. Skitskoj tycker jag fortfarande. Försök ägna er åt sådant i en lekpark till exempel! Skogen rockar.

1. Fristad
Skogen ställer inga krav, i skogen får man vara sig själv. Ut och skrik om du känner för det, lek hur mycket du vill. I skogen kan alla vara älvor eller mystiska skogsväsen. När jag har haft ett större gräl med familjen försvinner jag alltid ut i skogen och är där tills mördarinstinkten försvunnit. Det är mer befriande än att låsa toalettdörren.

Vill du vara med och rädda skogen? Klicka här och sedan vidare varje dag!

Kommentarer
Postat av: isa

Jag läste denna med ett brett smajl för jag har gjort allt där!!!

2009-11-03 @ 17:26:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0