Prinsessa

PrinsessaJag såg i lördags Prinsessa på bio tillsammans med Eddie. Det är en film jag verkligen längtat efter, även om jag försökte vara så neutral som möjligt med tanke på de blandade recensionerna jag läst.

Prinsessa handlar om artonåriga Maja. Hon har skådespelardrömmar och har tydligt talang, men hon är överviktig och inte precis världens populäraste. Hon stöter på Erika som kämpar sig fram i filmbranschen, och de bestämmer sig för att göra en dokumentär om Maja. Och nu ska ju alla få reda på vem hon är innerst inne.

Det är mer än en gång filmen rör mig till tårar. På vissa punkter känner jag verkligen igen mig, vilket gör det extra känslosamt. Och också att jag har svårt att skriva en recension. Oavsett om filmen inte är perfekt, på vissa ställen skulle jag vilja ha lite ändringar och fotot skulle må bra av någon närbild hit och dit till, så spelar det ingen roll. För den berör mig verkligen. Efteråt har jag en klump i bröstet, och där resten fylls ut av en förälskelse som verkligen känns äkta. Jag kan ta och förklara det för det är ganska roligt.
Jag är säker på att de flesta (åtminstone tjejer) har gått och sett en film (oftast romantiskt komedi) där det är en så otroligt mysig och söt kille som de efteråt känt sig kär i. Ibland kan bara själva filmen göra dig kär, eller ge dig ett enormt sug att bli det. Notting hill och Love actually är filmer som för min del lyckas nästan varje gång jag ser dem - även om det råkar vara 10e. Prinsessa är ju ingen romantiskt komedi, men Maja är kär i Alex och han är helt underbar vilket får mig att bli lite förälskad. Men den stora i det hela är att Alex spelas av Anastasios Soulis. Och honom har jag varit kär i sedan jag såg Alla älskar Alice för cirkus fem år sedan. Och sedan är det Den bästa sommaren, Det brinner och Les grandes personnes. Och det är fruktansvärt löjligt men bara för att han är en barndomskärlek värmer det lite extra i hjärtat även efter filmen. Men det spolades snabbt bort av Rhys Ifans och The boat that rocked.

Ja som sagt så kan jag inte riktigt göra en recension. Men helt klart sevärd film. Och såklart: Zandra Andersson gör sin debutroll som Maja och är fantastisk. Hon känns äkta rakt igenom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0