Praktik på Kungliga Operan: Första dagen

Jag kom dit tjugo minuter för tidigt så jag tog en promenad en bit ifrån och lärde mig lite om Gustaf III på en skylt. Eller om det var Oscar II? Minns ej. Sen när klockan var tio i gick jag tillbaka och några meter ifrån sceningången ser jag en hop av balettdansare påväg till jobbet. En blond kille som jag kände igen log snällt mot mig, och jag typ smälte. Sen så när jag slutligen placerade mig vid sceningången för att vänta kom ja på migsjälv med att stå och glatt nynna något ur Nötknäpparen. Det gör jag säkert ofta, men just det med att jag stod just DÄR och nynnade och skulle in just DIT kändes ganska otroligt.

Sen så kom då min handledare som var jättesnäll och dagen började på allvar. Jag ska försöka att sammanfatta det hela, istället för att skriva två A4. Sååå. Vad jag gjorde: Jag var på scenen två gånger, där byggarbetare STÄNDIGT jobbar med ljus, kulisser och gud vet vad. Första gången var jag där i ca 5 sekunder, och sen så log jag jättestort i fem minuter.
Jag var med på ett studiebesök en skolklass hade, för att själv få en rundtur i huset. Vi var lite här och var, men bl a Kungliga foajén (som är Hovets, där det finns stolar med tyg för 20000 halvmetern typ som bara Kungen får sitta i). Vi träffade på tre orkestermedlemmar som spelade cello (från 1800-talet, gulp), klarinett och valthorn. Dom var såååå duktiga.
Jag var med på slutet av ett möte med en brittisk Operaregissör, som ska sätta upp Zémire och Azor (Skönheten och Odjuret) nästa år. Jag såg balettrepetitionen av Bolero, Våroffer och Les Noces. Ganska otroligt att sitta alldeles ensam på en balkong med endast orkester, dansare, koregrafer och några få tekniker nedanför sig. Efter det så var jag och min handledare på möte med presschefen om att filma och så. Och nu har jag ska jag sitta i den vaderade avskilda chefslogen på torsdag och filma genrepet av Bolero, Våroffer och Les Noces.
Vad mer...? JO: Imorgon ska jag se operetten Läderlappen och på torsdag operan Figaros bröllop. Jag har varken sett en opera eller operett förr, så det blir att bli av med båda oskulderna denna vecka. Jag är glad.
Idag blir det att filma lite olika grejer, och även se repetitionerna av Bolero, Våroffer och Les Noces igen antar jag. Det blir nog bra. PUSS.


Kommentarer
Postat av: Anna

Gud vad roligt, verkligen!!! Dör av avund inombords. Hoppas allt går bra, pusss

2010-04-20 @ 11:53:32
URL: http://nitton9tre.blogspot.com
Postat av: Joanna

Mämmelipämmeliflämmeli på äventyr! Försök få någon att göra en balett om en liten flodhäst :D

2010-04-20 @ 14:08:21
Postat av: Edvina

Säger som anna, helt galet. Njut och ta vara på varje sekund.

2010-04-20 @ 18:09:57
URL: http://ingentingnyttundersolen.blogg.se/
Postat av: Annika

Fyfan, njut människa, njut. För fulla muggar!!

2010-04-20 @ 19:33:11
URL: http://aannikaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0