Praktik på Kungliga Operan: Tredje dagen del 2

Efter balettens morgonskola så såg jag ännu ett rep av Bolero, Les Noces och Våroffer. Denna gång var det dock massa människor där, och jag satt på parkett. Först hade jag skymd sikt, men eftersom det var inget vidare så flyttat jag inåt efter Bolero. Jag tycker mest om att se balett på parkett har jag kommit fram till.

Läderlappen med Jan Malmsjö. Bilden tillhör Kungliga Operan.


Sedan var klockan två och jag satt en stund och fixade med min utrustning till morgondagen. När allt var fixat fick jag min biljett till Läderlappen kl 19.30: 2a raden, rad 1 plats 583.
Sedan var min praktikdag slut och jag gick iväg för att fika och äta med Andrea, för att sedan åter bege mig mot Operahuset. Min plats var ganska bra, men det blev mest att luta mig mot räckeskanten. Det var en rolig operett och Helge Skoog gjorde succé som fångvaktare. Efter andra akten så gick han längs första parkettraden och hade lite "stand-up" i sin roll eller vad man ska säga. Han tyckte att alla skulle vara upproriska fångar när han satte på sig hatten mot slutet, och det var en fröjd för ögat att se alla små gulliga skröppliga äldre människor resa sig och spela vilda. Underbart helt enkelt!

Dock så måste jag erkänna att jag blev en aning förvirrad, då jag inte hörde allt de sjöng. Det är helt naturligt visserligen, men jag försökte läsa på i programmet, men texten var så förvirrande att det inte hjälpte tillräckligt. Förståelse eller inte - roligt och bra var det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0