Nostalgiattack i form av Elsa Beskow

I svenskan så ska vi läsa en novell och sedan göra en textanalys av den, och efter en hel del krångel kom jag över "Bortbytingen" av Selma Lagerlöf. Bara namnet fick mig genast att tänka på en bok jag som liten läst, men kom snabbt på att det inte var Selma utan Elsa Beskow. Jag funderade lite på den där boken och sökte nu på Elsa. Nostalgiattack i all ära. Boken hette "Elsa Beskows sagor" har jag nu fått berättat för mig via internet. Jag tror att jag nästan läst alla sagor av henne. Jag älskar den människan, och hennes bilder måste vara de bästa i Sveriges historia. Innan jag ens kunde läsa ordentligt satt jag och hittade på historier ur den där boken. Jag tittade på de vackra bilderna och hittade på egna sagor om skogsrået och älvor. Magiskt. Jag vet vad jag ska leta fram i helgen.
På allt detta har jag även letat fram lite gamla barnvisor. "Sov du lilla videung" och "Blåsippor ute i backar står". Snyft. Jag vill vara liten och somna till mamma och pappas godnattsång.

Solägget


Puttes äventyr i blåbärsskogen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0