Veckans lista: Nostalgiska serieintron

För några veckor sedan så började jag prata med min lillasyster om "Totally spies" innan vi skulle sova. Vi var förr riktiga nördar, och jag kunde inte minnas hur introsången var. Malin sa att hon nyss sett ett avsnitt och började sjunga "Here we go, here we go". Hennes imitation var inte direkt perfekt så jag kände endast igen det lite svagt, alltså la jag till att kolla upp det hela på min kom ihåg. I helgen så lyssnade jag på det hela, samtidigt som jag höll på att skratta ihjäl mig. NOSTALGI! Och givetvis var jag tvungen att kolla igenom alla andra gamla serieintron som jag inte trodde jag mindes. Härliga underbara nostalgi.
Ett svårt urval att få ner de 26 låtarna till 10, men allt går om man vill. En lista med hög igenkänningsfaktor skulle jag vilja kalla denna. Alla rubriker är en länk till youtubeklippet, inklusive bubblarna.

Sailor moon


10. Pippi Långstrump
Varje gång någon säger "Vad ska vi göra nu?" får jag alltid en enorm lust att börja sjunga på den tecknade Pippis sång, vilket jag ibland också gör. Denna låt har utan tvekan satt vissa spår i mitt huvud!
Av någon konstig anledning så tänker jag också på lakrits, åt jag det när jag tittade på Pippi?

9. Bumbibjörnarna
Bumbibjörnarna ROCKAR! Den här är till och med så bra att man lyssnat på den nu som äldre, så pass att den inte känns lika renodlat nostalgisk längre. Men givetvis skriker det fortfarande kult.

8. Trasdockorna
Jag tänker alltid på Anna när jag hör denna sång. Inte så konstigt då jag knappt kommer ihåg något av serien i sig, och Anna har haft detta som hennes uppmuntringssång. Introt har jag dock aldrig glömt. Underbara mysiga sång!

7. Sailor moon
Jag undrar alltid om Sailor Moon egentligen var bra. Kollade verkligen alla på det? Det finns inte en människa jag pratat med som inte skrattat och börjat nynna på låten när man nämner Sailor moon. Det är respekt.

6. Spider-man
Spider-man var ett av mina favoritprogram. Egentligen är väl melodin inget vidare men jag älskar introt så otroligt mycket. Man har lust att se ett avsnitt, ropa "YEEAH!" och sedan springa iväg till sina Barbiedockor för att låta spratteldockan spela Mary-Jane och hängas upp i tejp - för att sedan räddas av Spider-man.

5. Arthur
Den engelskan (orginal)versionen av detta underbara introsång är lite av en besvikelse, men man hör ändå att det är serien man älskade. Huvudet börjar automatiskt stoppa in meningen "...vilken underbar dag de e".

4. Powerpufffpinglorna
Powerpuffpinglorna var ju egentligen så dåligt. Och givetvis också introt. Men hur kul är det inte att kolla på nu?`Hhahahah jag slutar aldrig skratta. Den dramatiska rösten och sen kommer den där låten. HAHA!
Och sen: "These are the ingredients to create the perfect little girls". Är inte det ganska perverst?

3. Pingu
Jag gillade aldrig Pingu, men ändå kollade jag ibland på VHSen med avsnitten som jag hade hemma. Om man lyssnar på introt nu, skulle man kunna tro att det var därför.

2. Björnes magasin
Jag hatade Björnes magasin, men har alltid varit svag för öppningslåten.

1. Totally spies
En given plats på denna lista har Totally spies. Jag och min lillasyster har nog sett alla de gamla avsnitten. Hur bra som helst, och vi sjöng alltid med till öppningslåten. Hur cooltöntig är den inte? "... and then we'll shop" - förmodligen den sämsta låttexten någonsin.

Bubblare: Pokémon, Bananer i Pyjamas, Bamse, I Mumindalen, Luftens hjältar, Scooby doo, Saban, Digimon, Gadget (hatade det, men ändå nostalgi).

Kommentarer
Postat av: Anonym

Spider-man är så utan tvekan bäst, också vart är Batman? Med Danny elfmans fina soundtrack =)

2010-02-01 @ 14:51:09
URL: http://kenta.blogg.se/
Postat av: Anna

Spiderman är länkad till pokemonvideon :O?

Åh jag älskar nostalgi!

2010-02-01 @ 17:34:31
URL: http://nitton9tre.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0