Guldbaggegalan 2010

Jag hade totalt glömt bort hur roliga svenska galor brukar vara. Det är faktiskt väldigt positivt. Något som bidrar till detta tror jag är att det inte görs lika mycket film i Sverige varje år. Varje titel som nämns känner man ju igen, det är ju lite skillnad på internationella galor.
Något som tappert försökte vara roligt var det där genustranformationskämtet: Men lite svårt att lyckas med Josephine Bornebusch. Varför anlita henne av alla människor?


Bäst på hela galan (enligt mig) var utan tvekan Pia Johansson och Dan Ekborgs passionerade kyss i Borta med vinden-tema. Helt otippat, och så jävla kul! Man kanske borde ha varit mer förberedd, då det faktiskt är Pia Johansson vi snackar om, men nä. Underbart.
Om Pia och Dan stod för kvällens roligaste, stod Mads Mikkelsen för snyggaste frisyren. Jag skulle kunna gifta mig med den mannen, med eller utan håret.

Till min stora glädje vann Kjell Bergqvist för bästa manliga biroll (kyssen med Dan Ekborg även där ganska skön) och höll nog kvällens bästa tal, eller har jag fel där? Jag minns inte alla på rak arm. Ett av de bästa åtminstone! Män som hatar kvinnor förtjänade också priset för bästa film, och de tog också hem Biopublikens pris. Jag har för mig att båda Arn-filmerna tog hem det priset dom två senaste åren, vilket i så fall betyder att det är tredje året i rad en dansk vann! Lite roligt tycker jag. Lyckad gala hur som helst, förhoppningsvis får Johan Glans hålla i den nästa år också, utan störiga avbrott från Josephine Bornebusch.
Alla vinnare finns att hitta här

 


Kommentarer
Postat av: lillasyster

det här var sista gången för johan glans, han sa själv i land tidningen att han inte ville göra det ett år till.

kram

2010-01-26 @ 16:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0