Oscarsgalan 2010: Och så var det hela över!

Jeff BrigesOch så var årets gala över. Storslam för The hurt locker som tog hem hela 6 priser, inklusive för bästa film. Kathryn Bigelow är den första kvinnan att vinna för bästa regi, tjohej!
Som jag förutspådde vann både Mo'Nique, Jeff Bridges, Christoph Waltz och Sandra Bullock inom sina kategorier. Innan de manliga och kvinnliga huvudrollsinnehavarnas nomineringar blev upplästa så stod varsin vän/kollega på scen och berättade varför just de var så bra. Stanley Tucci var Meryl Streeps och satte den verkligen genom att säga "You're simply the best". Dock så tycker jag att de manliga skådespelarnas hyllningar var mycket bättre i överlag. Jeff Bridges hade Michelle Pfeiffer som sin, och det var både ett roligt och rörande tal. Mest rörande då Jeff Bridges ögon tårades.
Colin Farrell var Jeremy Renners store talare, vilket både var fint, men mest roligt. Helt ärligt, jag funderar på att gifta mig med Jeremy Renner. Inom loppet av en vecka har han gått från status "Vem är du?" till fyra stora pluspoäng. För det första så var han helt grym i The hurt locker. Nummer två var att han ser mycket bra ut på ett vardagligt vis. Nummer tre: Han hade med sin mamma på oscarsgalan. Hon var den person han helst ville ha med. HUR FINT ÄR INTE DET? Mycket fint. Pluspoäng nummer fyra tjänade han in på att han och Colin Farrell tydligen festat i Skottland tillsammans, och Farrell önskar att han "mindes mer". Alltså, han är helt klart giftasmaterial.

Humorfaktorn på galan var hög. Steve Martin och Alec Baldwin var kvällens värdar och gjorde ett strålande jobb tillsammans. Deras parodi på Paranormal activity var helt klart sevärd!
Precis i början så pekade de ut massa av de närvarande personerna, och två av dem var Taylor Lautner (VEM SLÄPPER IN HONOM ÖVERALLT?!) och Zac Efron. Alec Baldwin flinade och sa något i stil med:
- Hey guys, (pekade på sig själv och Alex Martin) this is you in five years.
Det var ju väldigt roligt, men senare under galan då bortgångne John Hughes hyllades så var det massor av klipp från hans filmer. Tydligen har Alec Baldwin varit med i någon av dem. Jag fick min livs chock: Han har varit snygg. Alltså verkligen "hunkig". Han såg ut som dom där killarna man hatar nu, fast han såg liksom bra ut på riktigt. Det var en obehaglig upplevelse.

För att spinna vidare på hyllningar av årets bortgångna, så blev jag VÄLDIGT irriterad då Micheal Jacksons namn dök upp sist. Exakt alla hade ju en titel vad de gjort inom filmen, men han har ju inte gjort något, så han fick ingen. Vilket är helt rätt, om de hittat på någon hade jag varit tokförbannad. Men jag är fortfarande sur att han fick stå med där. VARFÖR? Han har inte gjort något inom filmen. Han får väl visa sig på alla pop- och musikgalor! Filmen är till för att visa upp filmfolk. Då låter jag hellre galan ledas av Taylor Lautner.
Och ja... Taylor Lautner. Under Golden globe så var han med och delade ut ett pris - och då var jag sur. Och hur sur är jag inte nu? Han och äckel-Kirsten Stewart delade ut något. Hallå?! De är inte ens riktiga skådespelare. För att räknas som riktig i oscarssammanhang måste man ju faktiskt vara lite bra. Vilket de inte är. Blääää. Det är så förnedrande. Vem släpper liksom in dem?

Galans bästa tal stod Sandra Bullock för. Först så hyllade hon ödmjukt med humor de andra kvinnliga huvudrollsinnehavarna. Carey Mulligan med "so talented that you make me... sick" och Meryl Streep med "..such a good kisser". Men när hon senare kom till delen som handlade om henne och sin roll så började hon gråta, det var väldigt rörande.

Bland prisutdelarna finns det för mig två favoriter. Robert Downey Jr var väldigt rolig (som vanligt), men lyckades inte riktigt frambringa samma skrattattack som Ben Stiller. I videon nedan ser ni honom dela ut pris för bästa smink - utklädd till en avatar. Han gör det verkligen asbra.

Så för att sammanfatta galan? Mycket bra och underhållande! Det var ju ingen kategori jag hade någon person jag verkligen brann för att de skulle vinna, så det blev inga större besvikelser eller glädjetjut för egen del. Det enda som fick mig tappa hakan var att Tyskland med Det vita bandet INTE vann för bästa utländska film, utan det gjorde Argentina. Inte för att jag sett klart filmen, men allt lutade faktiskt åt vinst.
Men som sagt: Ändå bra gala! Jag hoppas det framtida året har massor av bra filmer som jag kan bli lite engagerade i. Nästa år hoppas jag Meryl Streep och Maggie Gyllenhaal får ta hem varsin oscar - det vore toppen!
Alla vinnare finner ni här: http://www.imdb.com/features/rto/2010/oscars


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0