Oscarsgalan 2010: Vem vinner?

Natten till måndag är det dags. Då direktsänds Oscarsgalan kl. 02.35 på Kanal 9, och redan 00.00 börjar sändningar från röda mattan och vid 02.05 börjar nedräkningen. Detta är galornas gala inom filmen, och för den nördige (alltså sådana som jag) rena paradiset. Många av ens älsklingar syns i rutan, och några av dem blir belönade.
Men för nördar är det inte bara den roligaste galan, utan även årets gissnings- och tippningstillfälle. Det svårarste, och roligaste! 24 priser ska delas ut, och vem vinner? Svårt är det, men det går inte att låta bli. Här är den lååånga listan av nominerade, mina kommentarer, favoriter och gissningar!

Bästa film
Avatar
The Blind Side
District 9
An Education
The Hurt Locker
Inglourious Basters
Precious
A Serious Man
Upp
Up in the air


Den här kategorin är så sjuuukt svår att gissa i. Jag hoppas nog mest på Upp, även om jag fortfarande är nöjd om Up in the air, Inglourious basterds och An education får den stora äran. Förut så trodde jag att Avatar skulle sno hem den, men det känns lite som det var en film som överrumplade alla som gjorde att alla ivrigt slängde priser åt den. Och nej, det kanske inte är så det fungerar, men jag tror ändå att den inte ligger lika bra till längre. Jag tror att The hurt locker får den i stället, med Avatar som en tät tvåa.
Gissning: The hurt locker
Favorit: Upp

Bästa kvinnliga huvudroll 
Sandra Bullock (The Blind Side)
Helen Mirren (The Last Station)
Carey Mulligan (An Education)
Gabourey Sidibe (Precious)
Meryl Streep (Julie & Julia)

Unga Carey Mulligan imponerar i An Education, men det känns ändå som om rollen är lite väl blek för att ta hem en oscar. Jag har inte sett The last station (tyvärr) och inte heller har jag någon koll på Helen Mirrens prestation så hon kan ju vara med i kampen (hon är ju väldigt duktig) - men om vi säger att hon inte är det står det nog mellan Sandra Bullock och Meryl Streep. Personligen är tycker jag ju att Meryl Streep förtjänar allt som man kan få i prisväg, och hennes prestation som Julia är helt otrolig. Dock så är ju filmen ändå en komedi, och eftersom Sandra Bullock då skulle ha visat upp en mer seriös sida... ja, det är nog jämt men undrar om inte Bullock tar hem det hela.
Gissning: Sandra Bullock
Favorit: Meryl Streep

Bästa manliga huvudroll
Jeff Bridges (Crazy Heart)
George Clooney (Up in the Air)
Colin Firth (A Single Man)
Morgan Freeman (Invictus)
Jeremy Renner (The Hurt Locker)

Jag har inte sett A single man, men hoppas ändå lite på att Colin Firth vinner. Jag gillar honom och han har aldrig blivit uppmärksammad förut. Men jag tror inte att han vinner. Jeremy Renner är verkligen asbra som sin våghalsige bombdesarmerare och George Clooney är underbar i Up in the air, men Jeff Bridges satte sin roll som en smäck och han är vinnartippad som ingen annan. Jag är nästan övertygad om att det är hans år i år.
Gissning: Jeff Bridges
Favorit: George Clooney och Jeremy Renner

Bästa regissör
James Cameron (Avatar)
Kathryn Bigelow (The Hurt Locker)
Quentin Tarantino (Inglourious Basterds)
Lee Daniels (Precious)
Jason Reitman (Up in the Air)

Jag hoppas att Cameron går hem lottlös, även om det verkar stå starkt mellan honom och exfrun Kathryn Bigelow. Jag älskade verkligen Inglourious basterds, och borde hålla tummarna för Tarantino - men jag gillar inte honom. Så därför hoppas jag att Jason Reitman tar hem den gyllene gubben.
Gissning: James Cameron
Favorit: Jason Reitman

Bästa kvinnliga biroll
Penelope Cruz (Nine)
Vera Farmiga (Up in the Air)
Maggie Gyllenhaal (Crazy Heart)
Anna Kendrick (Up in the Air)
Mo'Nique (Precious)

Helt ärligt förstår jag inte varför Penelope Cruz är nominerad. Om någon vore vara det i Nine är det Marion Cotillard, men inte heller hon har väl rätt kvalité för detta sammanhang. Nej, värd att vinna är Maggie Gyllenhaal och Vera Farmiga. Dock så verkar ju Mo'Nique vara en favorit bland alla "proffstippare", och dessutom en vinnare av alla priser hittills (typ). Så förmodligen vinner hon det hela.
Gissning: Mo'Nique
Favorit: Maggie Gyllenhaal

Bästa manliga biroll
Matt Damon (Invictus)
Woody Harrelson (The Messenger)
Christopher Plummer (The Last Station)
Stanley Tucci (The Lovely Bones)
Christoph Waltz (Inglourious Basterds)

Stanley Tucci gör sitt livs roll (vad jag har sett i alla fall) i The lovely Bones, men om inte Christoph Waltz vinner det här blir jag VÄLDIGT förvånad. Han är helt otrolig i sin roll som Hans Landa, så om han vinner är det otroligt välförtjänt. Dock så hoppas jag ändå inte lika mycket på honom som Christopher Plummer... Det är väldigt fånigt. Jag har inte sett The last station, men jag bara älskar honom. Han har varit verksam inom filmbranschen i över 50 år och det här är hans FÖRSTA nominering. Kom igen, ge honom en oscar. Och nej, det är inte så priset ser ut, att man vinner för allt man gjort (det kallas ju Honorary award), men vem fan bryr sig. Waltz har många år på sig att ta hem oscarn, Plummer har däremot faktiskt inte mycket kvar!
Gissning: Christoph Waltz
Favorit: Christopher Plummer

Bästa originalmanus
Mark Boal (The Hurt Locker)
Quentin Tarantino (Inglourious Basterds)
Allesandro Camon och Oren Moverman (The Messenger)
Ethan Coen och Joel Coen (A Serious Man)
Bob Peterson, Pete Docter och Tom McCarthy (Upp)

Inglourious basterds är en helt fantastisk film, men rent manusmässigt är ändå Upp helt klart bäst. Sen kan jag inte uttrycka mig huruvida The messenger eller A serious man ligger till i frågan, men det känns inte som om de kan uppnå samma kvalité som den! Eventuellt kanske oscarsakademin ändå lägger sina röster på Tarantino eller The hurt locker.  Varför The hurt locker skulle vinna kan jag inte förstå, men sen så har väldigt svårt att förstå varför den har vunnit så mycket annat heller.
Gissning: Upp
Favorit: Upp

Bästa manus efter en förlaga: 
Neill Blomkamp och Terri Tatchell (District 9)
Nick Hornby (An Education)
Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci, Tony Roche (In the Loop)
Geoffrey Fletcher (Precious) 
Jason Reitman och Sheldon Turner (Up in the Air)

Jag har tyvärr fortfarande inte sett In the lopp eller District 9, så jag kan inte säga något om dem.
Jag tycker Precious är en ganska överskattad film, men det känns som om den har chans inom denna kategori. Även om An Education är bra, så är ändå Up in the air min favorit. Det känns även som om den är ganska aktuell för att vinna, men det kanske ändå blir An education? Gud, har ingen aning.
Gissning: Up in the air eller An education
Favorit: Up in the air

Bästa utländska film
Ajami (Israel)
El Secreto de Sus Ojos (Argentina)
The Milk of Sorrow (Peru)
Un Prophete (Frankrike)
Det vita bandet (Tyskland)

Jag har faktiskt väldigt lite koll på de utländska kandidaterna med undantag från Det vita bandet. Det finns en anledning till detta, en anledning som gör att det känns som om Tyskland får åka hem med statyetten i år.
Gissning: Det vita bandet

Bästa dokumentärfilm (långfilm): 
Burma VJ
The Cove
Food, Inc.
Which Way Home

Helt ärligt så är inte riktigt dokumentärer min grej, men jag har faktiskt lite koll på både The cove och Food, inc. Dock så verkar The Cove vara en riktig superfilm (superdokumentär).
Gissning: The Cove

Bästa dokumentärfilm (kortfilm)
China's Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province
The Last Campaign of Governor Booth Gardner
The Last Truck: Closing of a GM Plant
Rabbit à la Berlin

Vet inte, kan inte, och helt ärligt: Bryr mig inte.

Bästa animerade film
Coraline
Den fantastiska räven
Prinsessan och grodan
Secret of kells
Upp

Secret of Kells hade jag aldrig hört talas om innan, så efter att ha kollat upp den verkar den faktiskt väldigt intressant. Den fantastiska räven är en underbar film och Prinsessan och Grodan ska väl inte vara så dum den heller. Dock så vinner Upp. Denna kategori och bästa manliga biroll är de enda jag är nästan 100 % övertygad i. Så ja, Upp vinner nästan bergsäkert. Och det väldigt välförtjänt.
Gissning: Upp
Favorit: Upp

Bästa kortfilm
The Door
Istället för Abrakadabra
Kavi
Miracle Fish
The New Tenants

Jag vet att Istället för Abrakadabra är en svensk film, men där slutar mina kunskaper. Så därför hoppas jag på den av partiska anledningar.
Favorit: Istället för Abrakadabra

Bästa kortfilm (animerad)
French Roast
Granny O'Grimm's Sleeping Beauty
The Lady and the Reaper (La Dama y la Muerte)
Logorama
A Matter of Loaf and Death

Detta blir en hård kamp mellan ett gäng otroligt bra filmer. Jag har väldigt svårt att säga vem som blir vinnaren. Rent manusmässigt är väl ändå The lady and the Reaper vassast, men Longorama har däremot den mest orginella idéen. Humormässigt med roligaste twisten besitter Granny O'Grimm. Så vem vinner? Jag har ingen jäkla aning. Men eftersom Granny O'Grimm verkar vara en storfavorit världen över röstar jag på den.
Gissning: Granny O'Grimm's Sleeping beauty
Favorit: Granny O'Grimm's Sleeping beauty

Bästa specialeffekter 
Avatar
District 9
Star Trek

Jag är ju rätt anti Avatar, men har väldigt svårt att tro att något annat än den skulle kunna vinna denna kategori (trots att jag inte sett de andra filmerna).
Gissning: Avatar

Bästa scenografi: 
Avatar
The Imaginarium of Doctor Parnassus
Nine
Sherlock Holmes

Jag har försökt läsa på om detta pris, alltså vad scenografi innebär i detta fall, men jag har inte riktigt fått svar på mina frågor. Så, jag får köra efter mina egna mått. Och enligt dom så är Avatar utesluten. Det enda imponerande är specialeffekterna, resten är väl bra - men alldagligt om vi snackar oscar. Nine har en fin scenografi, Doctor Parnassus har jag inte sett och Sherlock Holmes är fullkomligt lysande.
Gissning: Nine eller Sherlock Holmes
Favorit: Sherlock Holmes

Bästa foto
Avatar
Harry Potter och halvblodsprinsen
The Hurt Locker
Inglourious Basterds 
Det vita bandet 

När jag såg att Harry Potter var nominerad tappade jag hakan, men kom senare på att jag faktiskt aldrig sett på en Harry Potter-film rent filmiskt. Dom är ju bara... Harry Potter. Men vinnare tror jag inte den är i alla fall.
The hurt locker har ett väldigt genomtänkt foto. Vi snackar skakig handkamera nästan hela filmen, vilket ger denna krigsfilm en väldigt dokumentärisk känsla. Just därför skulle den nog kunna vinna, eftersom det är så anpassat, men det beror ju på om det är det oscarsakademin vill ha: eller om det är snyggt? För om det är det de är ute efter är nog Avatar och Inglourious basterds hetast. Dock så tycker jag Avatar faller på det faktum att de bilder som inte är mästerliga åkningar bara är fina p g a de färgstarka specialeffekterna.
Gissning: The hurt locker eller Inglourious basterds (beror alltså på det jag nämnde ovan)
Favorit: Inglourious basterds

Bästa kostym: 
Bright Star
Coco - livet före Chanel
The Imaginarium of Doctor Parnassus
Nine
The Young Victoria

Den här är en väldigt svår kategori. Coco Chanel har en jättebra kostym egentligen, men för ögat är den rätt trist. De andra är också väldigt bra, men jag kan inte säga vilken som skulle vara bäst. Men jag drar en random gissning på The Young Victoria eftersom jag gillade filmen (hej partisk) och för att kostymmakaren har vunnit och blivit nominerad förut (precis som många andra i denna kategori, hehe).
Gissning: The Young Victoria
Favorit: The Young Victoria

Bästa klippning
Avatar
District 9
The Hurt Locker
Inglourious Basterds

District 9 har jag ju som sagt inte sett... men detta blir svårt nog ändå. Hm. Det känns som om The hurt locker skulle kunna ha varit lite bättre än vad den var. Men jag är inte säker. Men Inglourious basterds känns som den är så bra som den kan bli.
Gissning: Inglourious basterds
Favorit: Inglourious basterds

Bästa smink: 
Il Divo
Star Trek
The Young Victoria

Eh, bästa smink? Hur ska jag kunna veta det liksom? Har inte Star Trek ganska skojiga figurer?
Gissning: Star Trek
Favorit: The Young Victoria

Bästa ljud
Avatar
The Hurt Locker
Inglourious Basterds
Transformers
Star Trek

Jag måste säga att jag blir väldigt förvirrad av allt det här. För den första listan jag plockade upp så var Upp tydligen nominerad för bästa ljud, men nu är det tydligen ljudredigering. Jag fattar inte riktigt skillnaden, så jag har nu försökt dra en slutsats av detta: Ljud är det man tar upp på plats, medan ljudredigering är ljuden som är är upptagna på plats men sedan redigerade, och även de som är tillagda i efterhand (=tramp)? Vi säger så. Och om fallet nu är så har jag förstås ingen aning. Så det får gissas hejvilt.
Gissning: The hurt locker

Bästa ljudredigering
Avatar
The Hurt Locker
Inglourious Basterds
Star Trek
Upp

Hm... Avatar är ju väldigt spacad. Inglourious basterds har många långa scener som får en att verkligen lyssna, vilket gör att man hör de skojiga ljuden av till exempel Hans Landas skinnuniform. Dock så har ju Upp en hel del ännu roligare ljud: Ljudet av hur många ballonger som helst, fågeln Kenneth... Det står nog mellan Upp och Avatar helt enkelt! Men eftersom Avatar envisas med att vinna allt så gissar jag ändå på den.
Gissning: Avatar
Favorit: Upp

Bästa musik:
Avatar 
Fantastic mr. Fox 
The Hurt Locker
Sherlock Holmes
Upp

Här har vi ett gäng filmer med riktigt bra musik. Personligen tycker jag att Fantastic mr. Fox, Sherlock Holmes och Upp är bäst och blir inte besviken om någon av dessa vinner. Dock så tror jag att Upp passar oscarsjuryn bäst, den är mycket välkomponerad till bilderna.
Gissning: Upp
Favorit: Upp

Bästa låt
"The Weary Kind" (Crazy Heart) (Ryan Bingham och T-bone)
"Take It All" (Nine) (Maury Yeston)
"Loin de Paname" (Paris 36) (Frank Thomas och Reinhardt Wagner)
"Down in New Orleans" (Prinsessan och grodan) (Randy Newman)
"Almost There" (Prinsessan och grodan) (Randy Newman)

Jag lyssnade på The weary kind efter Golden globe-galan (då den vann) och den föll mig inte alls i smaken. Men nu har jag sett filmen, och gud vad bra den är nu. Den sätter en så bra känsla i den, och den känslan finns kvar när man lyssnar på den efteråt. Även om det känns som om den tar hem det hela, så har ingen av de andra låtarna något att skämmas över. Take it all är bra, Loin de Paname är underbart härligt fransk och Disney gör som vanligt mycket bra ifrån sig: Har Randy Newman någonsin gjort en dålig låt?
Gissning: The weary kind
Favorit: The weary kind


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0