Veckans lista: Oväntade kändisinsatser i Disneyfilmer



     Att ha ”röstskådis” på CVet var länge mindre fint, men det har blivit allt vanligare. Alla vet väl till exempel att Peter Jöback gör Aladdin och att Ulla Skoog är med som Doris i ”Hitta Nemo”? Robert Gustafsson är också mycket omtyckt i sina karaktärer, där Sid i ”Ice age” är mest känd, men där även Mike i ”Monsters inc.” också är nämnvärd. Snabbt känner man också igen Björn Kellmans röst i ”Ett småkrypsliv”.

Men alla skådisar är inte lika kända för sina prestationer. Nästan varje gång jag ser en tecknad film nu för tiden dyker det upp en röst jag känner igen. Vem är det där? Vilka andra filmer är den rösten med?
     Ibland driver det mig bara till vansinne och ibland klickar det snabbt. Men alltid finner jag det intressant att gå in på internet senare och se vilka som hade rösterna. Oftast är rösterna något man bara känner igen från andra filmer, men då och då blir man paff, för där står ett känt namn. Och inte hade man en tanke på att man hört rösten förr! Vissa personer lyckas verkligen göra sin röst otroligt svår att känna igen (det kräver helt enkelt vetskapen om den). Efter att under de senaste veckorna fått massa röstchocker har jag nu bestämt mig för att sammanställa det i en lista: Kända och oväntade röstskådisar i Disneyfilmer! För det mesta Disneyklassiker (denna lista sträcker sig tyvärr inte längre än mina kunskaper).
     Varsågoda!

10. Gabriel Odenhammar
Jag tyckte det var väldigt knasigt att barnskådisen som är Max i ”Svensson Svensson” och oförglömliga HåkanBråkan i ”Sunes jul” faktiskt har varit med i en Disneyfilm. Just därför hamnar han här. Karaktären är Andy i ”Toy Story”!

9. Allan Svensson
Det roliga i att upptäcka att Allan Svensson gör en himla massa Disneykaraktärer är att jag skiljt de båda åt. Hans röst har för mig varit ”tjockrösten” som är med överallt, och Allan Svensson har varit Allan Svensson. Men jag erkänner också att jag inte sett mycket med honom alls (förrän i förra veckan då jag började kolla på ”Svensson Svensson”). Caroline har känt igen honom hela tiden. Så att han medverkat som Pascha i ”Kejsarens nya stil” och Sallivan i ”Monsters inc.” är nog ingen hemlis för er. Mindre kända roller han gjort är Skrället i ”Mästerdetektiven Basil Mus”, McLeach i ”Bernard & Bianca i Australien” och Eli ”Big Daddy” La Bouff i ”Prinsessan och Grodan”.

8. Max von Sydow
När man har jobbat så mycket med Ingmar Bergman som Max von Sydow gjort tror man inte direkt att han emellanåt är med i svenska dubbningar av Disneyfilmer. Nu kan jag visserligen inte hans karriär så himla bra, men jag har ändå en känsla av att det inte riktigt passar in... Så vad säger ni som vet? Känns det realistiskt att han faktiskt är Zeus i "Herkules"?

7. Claes Malmberg
Caroline tycker att det är superlätt att höra att Claes Malmberg medverkar i ”Skönheten och Odjuret”. Just därför får han hamna långt ner på listan. Själv tycker jag ändå att han är värd en plats, då jag finner det väldigt svårt att höra att han är Gastons vapendragare Lefou!

6. Suzanne Reuter
Nu har jag vetat det är nästan så länge jag kan minnas, men det slutar liksom aldrig förvåna mig. Att komikerstjärnan skulle göra unga sköra Lady i ”Lady och Lufsen” kommer för all framtid vara en gåta. Dessutom gör hon ju det så jäkla bra!

5. Tommy Körberg
Alla vet nog att världens bäste sångare har haft den prestigefyllda uppgiften att ge liv åt den svenska Odjuret i ”Skönheten och Odjuret”. Förmodligen p g a den kända duettversionen av ”Skönhet inuti” tillsammans med Sofia Källgren vet alla det (för övrigt utsedd till bästa duettversion av sången över alla språk, inklusive originalets med Celine Dion, för er som inte visste det).
     Själv tycker jag att det är tillhör den självklara allmänbildningen att veta vilken den andra Disneyfilmen han medverkat i är – dock så har de jag pratat med det om sagt: ”VA? Är han?”. Vilket leder till att jag känner mig tvingad att sätta honom på den här listan (inte för att det gör mig något. Jag skulle gärna ha med honom i varje text jag skriver). Så, alltså: Vilken film är det då? Jo, en 33årig Körberg gör rösten till Micke som vuxen. Om man kan hans röst hör man detta lätt, men när jag var yngre och inte gjorde det (jag utgår från att det är anledningen) tyckte jag verkligen inte att det lät som honom.

4. Dan Ekborg
Dan Ekborg är en helt underbar humorskådis med en väldigt brysk framtoning. Och förmodligen är det just därför jag aldrig någonsin själv skulle kunna hört att han gör röster i både ”Aladdin” och ”Herkules”. Men det gör han: Klockrena tolkningar av de tacksamma karaktärerna Anden och Hades.

3. Johannes Brost
Johannes Brost är en typisk birollsskådis. Han är med i rätt mycket och alla känner till hans ansikte, och de flesta även hans namn. Dock så känner nog inte alla till att han har rösten till en huvudkaraktärer i en av mina favoritDisneyfilmer. Jag fick själv en chock när jag fick reda på det, men jag hörde direkt att det överensstämde med repliker i filmen. Jo, en ung Johannes Brost gör nämligen den vuxna Molle i ”Micke och Molle”. Själv undrar jag om det var så Tommy Körberg och hans vänskap startade?
     Annat han gjort är Plommonstopsmannen i ”Familjen Robinson”, där också Henrik Schyffert medverkar som Grodan Frankie!

2. Rolf Lassgård
Rolf Lassgård är en såndär som alla känner till. Han är liksom superkänd, utan att vara varken superomtyckt eller superhatad. Han bara är där. ”Stor skådis”. Och det också bildligt talat.
     Många stora skådisar håller sig inom dramagenren och brukar då bara ”gästa” de mer lättsamma filmerna. Och då blir man ganska förvånad när herr Lassgård faktiskt har varit med i en tecknad film. Och jag som har sett ”Tarzan” hur många gånger som helst har då aldrig tyckt mig känna igen en känd röst i den som inte varit Lena Endres (Kala, för er som missat det).  Och definitivt hörde jag ingen sådan röst i karaktären Clayton.

1. Mikael Persbrandt
Som jag sa innan brukar inte ”stora skådisar” vara så mycket med i de lättsammare genrena. Och det gäller sannerligen herr Mikael Persbrandt. Eller… Om man verkligen tänker efter så har han ju faktiskt hållit på en hel del med sådant. Men jag tror faktiskt att det mer handlar om honom som person. Hela han utstrålar seriositet. Och när man tänker att han har varit med och dubbat filmer tänker de nog de flesta på ”Boog och Elliot” (det har i alla fall jag gjort i fyra år). Men Persbrandt har gjort en hel del Disney också. I” Hitta Nemo” (ser vi också Leif Andrée som Marvin) är han tuffingfisken Gill och i ”Atlantis” dr Fiin. Men om man har någorlunda koll på honom så hör man lätt att han gömmer sig bakom dessa karaktärer.
     Lika lätt är det inte att upptäcka att han är med i ”Mulan”. ”Shan Yo” läste jag i rollistan och undrade vem tusen det var. Jag fick en rejäl chock när jag fattade att det var den superläskiga ondingen. Det är svårt att höra det även om man vet om det!

Bubblare:
Jan Malmsjö (tyvärr är han faktiskt nästan bara med i orginaldubbningar av äldre filmer, därför faller han ur. Men Lumière har han fått behållas som!), Pontus Gustafsson (den nya rösten till Björne i de kända barnprogrammen har även varit Bambi som vuxen, Lufsen i ”Lady och Lufsen” och Mowgli i ”Djungelboken”), Per Myrberg (Sebastian i ”Den lilla Sjöjungfrun”), Rolf Skoglund (Kroken/Snoken i ”Den lilla Sjöjungfrun”), Sissela Kyle (Carlotta i ”Den lilla Sjöjungfrun”), Samuel Fröler (Hopper i ”Ett småkrypsliv”)

PS. Jag insåg alldeles nyligen att mina listor helt dött ut här på bloggen. Och lustigt nog var det inte avsikligt. Jag förstår inte hur jag kunde glömma bort de så! Jag älskade ju dem. Så vi får hoppas att jag kan stå för att det står ”veckans” i rubriken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0