Veckans lista: Bäst på Kalle Anka

Detta topppar tvtittarlistorna år efter år. Om alla skulle titta på varsin tv så slår jag vad om att det inte vore många människor kvar till att hela Sveriges befolkning tittade på detta program. Kalle Anka har funnits på julafton sedan 1960, och SVT har försökt ta bort det men bara med resultatet en jääävligt förbannad befolkning.
På något vis så älskar man ju alla delar i programmet lika mycket, även om man har favoriter (de två första är helt klart mer värda än övriga). Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul är så juligt som julafton kan bli. Jag måste alltid kämpa med släktingar så verkligen inte kan hålla käften, men på något vis så hör ju det till. Så länge det inte går överstyr.
Här är i alla fall en lista över vad jag tycker är bäst på detta underbara program:

10. Djungelboken
Jag gillade aldrig Djungelboken som liten, men har alltid gillat klippet på julafton. "Var nöjd med allt som livet ger" är en låt som hela svenska folket kan.
"Eta myror?" är absoluta favoriten.

9. Lady och Lufsen
Lady är vacker. Lufsen är charmig. Servitörerna roliga. Bella Notte som övergår i mer skönsång underbar.

8. Plutos julgran
När jag ser Kalle Anka försöker jag alltid komma på vad som kommer här näst, men brukar aldrig lyckas. Jag vet aldrig hur många det är kvar, förrän jag ser Plutos julgran. Den vet jag är den sista.
Den är härlig tycker jag, och jag blir alltid sugen på polkagrisar vilket jag aldrig är annars - och det bidrar så mycket till "wow, det är verkligen julafton".

7. Askungen
Jag kollade jämt på Askungen när jag var liten, så därför har jag starka band till de klippen oavsett Kalle Anka. Det bästa egentligen är att dom har klippt bort scenen emellan när de bestämmer sig för att sy klänningen, och sedan syr den. Eller det bästa är ju förstås låten, men det emellan har jag aldrig gillat eftersom det bara gör en nervös.
En tjej på mitt ind. val sa igår att hon inte gillade det här klippet eftersom alla bara skulle härma mössen hela tiden. Om det är så förstår jag att man tröttnar, men själv har jag alltid sluppit sådan tortyr.

6. Snövit och de sju dvärgarna
"Jag fångade en räv en dag". Jag älskar den här scenen. Så mycket glädje och skratt.
Favoriten är den lilla göken som sitter på Butters piano!

5. Tjuren Ferdinand
Tjuren Ferdinand är så mysig. Och han är så himla söt som liten med sin fåniga röst. Och mamman är också så komisk.
"Hon var en väldigt klok mor - trots att hon var en ko" -föromlämpad blick mot kameran-
Skratt.

4. Musse Pigg på camping
Jag har alltid hatat majs, men när jag var liten och det bjöds majskolvar blev jag alltid sugen. Just för att jag ville få det där skrivsmaskinsljudet (visste jag inte att det var då dock) som Kalle och Musse fick när de åt majs. Men när jag insåg att de barnen som åt majskolvarna inte fick fram det ljudet, tappade jag lusten att äta det.
Lusten att se Musse Pigg på camping kommer jag dock aldrig tappa.

3. Kalle Anka i djungeln
Just det här har jag alltid upplevt hör mest till Kalle Anka. Jag tror det är för att alla älskar att referera till det. Inte konstigt då det faktiskt är otroligt komiskt. Och spekarrösten som Kalle, haha, underbart.

2. Början
Julvärden presenterar "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul" och de första sekunderna av detta program kommer. Det stora julkortet (?), Tingeling, rösten, musiken... Lyckokänslan sprider sig i kroppen. Jag snäser ett "Håll tyst nu" till alla vuxna, och något av det absolut bästa på hela julafton har tagit sin början.

1. I jultomtens verkstad
Som jag nämnde i den förrförra listan så är Jultomtens verkstad min absoluta favorit. Främst då på grund av musiken. Det går ju inte ens att förklara känslan när man får titta på det här, helt oslagbart! Och självklart är den shackrutiga färgen det bästa i bild.

Är inte med: Robin Hood, slutet.

Kommentarer
Postat av: sally

Emelie kommer du ihåg vilka filmer ni skulle se imorn i skolan? :)

2009-12-08 @ 19:08:27
Postat av: Emelie

sv. Hmmm.... 400 slag tror jag, och en som hette "min älskade" eller något (:

2009-12-08 @ 20:10:53
URL: http://generationlostinspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0