Praktik på Kungliga Operan: Story of

Det finns säkert något eldsjäl där ute som är intresserad av min praktikplats på Kungliga Operan, så här kommer historien om den!

För en vecka sedan så satt jag och skickade ut ännu en hop praktikansökningar till olika film- och tvbolag. Plötsligt fick jag en knasig men underbar idé om att mejla Kungliga Operan. En snabb statusuppdatering åkte ut på facebook: "Kom just på den perfekta praktikplatsen för mig... åhhh ♥" och sen skickade jag ett mejl till sidans webmaster och någon annan. I mejlet erkände jag att jag inte kunde något om balett och varken kan dansa, sjunga opera eller spela något instrument - utan bara rätt och slätt älskade balett. Jag slängde in en idé jag fick om att ta med en kamera och filma lite, även om jag påpekade att det inte var min största förfrågan.
På grund av att tanken på att få praktikplats på Sveriges underbaraste ställe var helt otänkbar och skrattretande så förväntade jag mig inte ens ett svar, men redan dagen efter hade jag ett i min inkorg. (detta glädjeinlägg skrev jag på bloggen)

Det var en väldigt positiv webmaster tyckte mycket om tanken på att jag skulle ta med en kamera och göra en betraktelse om baletten, som sedan skulle läggas upp på Operans hemsida. Då han inte själv kunde ta emot mig skulle han vidarebefodra mitt mejl till några andra, vilket han också gjorde. Jag trodde inte alls att jag skulle få någon praktik, men i tisdags fick jag åter ett mejl från webmastern då han meddelade att jag hade en veckas praktik!

Min praktikplats är hos en tjej som heter Sophie som är webredaktör för en avdelning kallad "Unga på operan". Under den här veckan kommer jag att skriva något för bloggen men också göra två filmer. Den ena filmen kommer att vara en dokumentation från Familjedagen/Kulturnatten på lördagen (egentligen efter min praktik, men det är klart man vill vara med ?!), då händer det tydligen MASSOR.
Den andra filmen håller jag och Sophie och diskuterar nu, men efter ett förslag jag hade om en inledning har vi kommit fram till att jag ska göra en mer "konstnärlig" film. Alltså, förmodligen inga intervjuer utan en film bestående av musik och bilder.
Just nu håller Sophie på att kolla upp vilka balettrepetioner vi kan vara med på, och hon kollar även med Hovkapellet om det finns någon musik de kan vara snälla att sponsra till filmen.

Men filmerna är ju då en slutprodukt, vad kommer jag att få vara med på? Just nu finns det ju ingen exakt planering, men det ser ut som följande i alla fall kommer att stå med: Jag kommer att vara med på minst en föreställning kvällstid. Jag kommer då att vara med en "inspicient" (teknisk ledare), eller (om det finns platser) få sitta och se föreställningen i salongen.
Sedan kommer jag nog att få vara med på dansarnas "morgonskola". Om jag har förstått det rätt är det deras uppvärmning innan de sätter igång med repetionerna, men helt säker är jag inte.
Eftersom jag ska ta en hel del bilder så lär jag ju få se ganska mycket av Operahuset.
Jag kommer att få äta i Operans personalmatsal! Okej. Jag vet att det egentligen inte är något speciellt, men ändå: Det är Operan. Och där kommer mina hjältar äta mat. Och det kanske kommer vara coolare att se dem repetera etc, men ändå.

Jag lär inte uppdatera "Praktik på Kungliga Operan" så himla mycket fram till praktiken faktiskt sätter igång v 16, men då lär det ju bli ganska mycket. Dvs: Om jag överlever. Det finns en stor risk att jag sprängs av glädje fem minuter efter att ha varit i Operahuset som annat än en vanlig besökare.


Kommentarer
Postat av: Eddie

Grattis, riktigt häftigt!

2010-03-27 @ 01:22:56
URL: http://ingentingnyttundersolen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0