Årets filmer 2008

FörsoningFilmerna är enligt svensk premiär. Filmerna är sådana som blivit populära (som jag kanske inte ens sett) eller som jag personligen anser är en av de bästa. De filmer som jag gjort recension på länkar jag rubriken till.


Försoning

Jag såg den på bio med Anna och Isa. Och herregud vilken film. Joe Wrights andra efter Stolthet och fördom (som jag då ännu inte hade sett) och vi får återse Keira Knightley och Brenda Bethlyn. Vilket mästerverk. Det är en av mina favoritfilmer, och GUD. Fotot, musiken (av Dario Marianelli, även kompositör i Stolthet och fördom), scenografin, ljuset och skådespeleriet är i bästa klass. Favoriterna är fotot, musiken och skådespelarna. Den här filmen får man inte missa för allt i världen. Om ni har sett den och inte förstår varför jag avgudar den så ska jag hjälpa er att förstå, så - hör av er.


Juno

Publikfavorit som är riktigt skön. Härlig och kvick dialog och med ett soundtrack som älskas världen över. Trots en ganska fin poäng som inte är klyschig så placerar jag den inte i dramafacket, det är en härlig och skön komedi som ska avnjutas lättsamt.


Lust, caution

Jag såg den aldrig på bio utan köpte den faktiskt direkt på DVD. Ang Lee gör det igen efter filmer som Brokeback mountain och The ice storm. En erotisk och spännande thriller som är riktigt bra. Det är synd att den uppmärksammades för det ocensurerade sexet istället för dess genialitet. Musiken och fotot är favoriter.


I'm not there

Jag gillar verkligen den här filmen, trots att jag inte förstår den. Jag köpte den samma dag den kom ut på DVD i somras, men såg den inte förrän någon vecka sedan. Den handlar om Bob Dylan, och en hög av skådespelare gestalta honom oavsett kön eller hudfärg. Cate Blanchett är makalöst bra och blev Oscarsnominerad för bästa kvinnliga skådespelare.


Sweeney Todd

Blodig musikal där det gamla paret Tim Burton och Johnny Depp åter igen återser varandra. Johnny Depp är som vanligt outstanding, tillsammans med Helena Bonham Carter. Dock så faller den på något, fast jag vet ännu inte vad...


There will be blood

Jag har skamligt nog inte den. Den har hyllats något fruktansvärt, och Oscarsnominerades i åtta kategorier (Daniel Day-Lewis vann bästa skådespelare och Robert Elswit vann bästa foto). Tja, det är väl dags att se den antar jag.


No country for old men

Denna fick Oscar för bästa film, och den har jag inte HELLER sett. Det är svårt att skriva om de jag inte sett, så tja... Jag väljer att inte göra det så mycket.


3:10 to Yuma

Dösnygge Christian Bale strålar ikapp med Russell Crowe - med andra ord gör de grymt bra ifrån sig i detta cowboydrama. Bra film, men som av någon anledning passerade mig lite för oberörd.                                                            


Indiana Jones och kristalldöskallens rike

Harrison Ford axlar åter rollen som den modige äventyraren, denna gång vid 66 års ålder. Steven Spielberg är tillbaka i regissörsstolen och alla Indiana Jones fans är nöjda och glada, antar jag. Jag är inget fan och har inte sett denna film.


Sex and the city: The movie

Jag har aldrig sett serien, så det är svårt att vara något stort fan då. Dock så har jag sett halva och jag tycker att den var lite platt på något vis. Alldeles för lång utan större poäng. Men eftersom alla andra kvinnor verkar avguda den så ska jag väl hålla tyst.


Berättelsen om Narnia: Prins Caspian

Uppföljaren på första Narnia-filmen, och nej jag har inte sett denna eller ens första. Men den påstås ju vara mycket bättre.


Mamma mia! The movie

Årets stora glädjefilm. En helt underbar musikal som fick de blinda puckon att få upp ögonen för ABBAs geniala musik (igen). Hela världen dansar och ler. Min kärlek till Stellan Skarsgård, Meryl Streep och Colin Firth växte ytterligare i och med detta. Jag hatar inte ens Pierce Brosnan längre. Jag såg den på bio, och jag kände mig lite besviken när jag såg den på DVD. Jag vet inte vad den tappade genom det, ljudeffekterna eller biodukskvaliten? Något i alla fall. Men trots det så har den slagit rekord världen över.


The dark knight

INGEN har lyckats undgå denna film. Så makalöst bra (speciellt på bio där effekterna upplevs bäst). Regissören Christopher Nolan får åter visa upp sina talanger inom filmen och gör uppföljaren på Batman Begins. Vi återser Christian Bale i toppform (ursnygg och duktig skådespelarmässigt med andra ord) och en av mina stora kärlekar Gary Oldman (en av världens sexigaste män och även en av de bästa skådespelarna någonsin, om inte allra allra bäst). Och självklart grymme Heath Ledger som Jokern - stjärnan i filmen som lyser starkast. Vi kommer aldrig sluta sörja hans bortgång, och om han inte får en oscar så kommer jag, bara så att ni vet, inte sörja hela Oscarskomitteens mystiska död. Musiken, fotot och effekterna är också något alldeles extra att tala om.


Arn: Riket vid vägens slut

Den filmen längtade jag verkligen efter! Och den var riktigt bra, betydligt bättre än ettan. Jag har väl egentligen inte så mycket att säga. Stellan Skarsgård äger filmen - måste tilläggas.


Wall-e

Årets sötaste film? Jättegullig robotkärlek och den visar att stumfilmsmatiné verkligen INTE är något att skratta åt - och den är skapad för barn!


Patrik 1,5

Åh, en av de bästa svenska filmerna någonsin. Gustaf Skarsgård är nominerad till guldbagge för bästa manliga huvudroll, tillsammans med Peter Stormare (för sin insats i Varg) och Mikael Persbrandt (Maria Larssons eviga ögonblick). Min personliga favorit är såklart Skarsgård. Håll tummarna med mig gott folk. Hans insats i Patrik är GRYM. Första gången jag såg den blev jag lite sorgsen. Den är sorglig samtidigt som den är en riktig glädjespridare. Jag kan verkligen inte riktigt förklara, jag måste se filmen och samtidigt högt kommentera. När den kommer på DVD ska jag ansöka om att få lägga in mitt eget kommentarspår - och det ser ni fram emot, eller hur?

Maria Larssons eviga ögonblick

Sveriges Oscarsbidrag som jag inte sett (nej, inte denna heller). Den är nominerad till mycket i guldbaggegalan, som hålls imorgon! Och jag är ganska säker på att den vinner en hel del.


High school musical 3

Jag är arg, för den var inte alls rolig. Eller jo början med en svettig närbild på Zac Efron med slowmotion effekt, och hans flickvän sjungande och resandes ur publiken. Men utan mina perversa kommentarer hade den här filmen inte gett mig det minsta. För få kyssar, dåliga låtar, irriterande allting. Mycket större budget dock - vilket märks. Ibland är rekvisitan och effekterna faktiskt riktigt roliga.


Låt den rätte komma in

Årets mest hyllade film, båda här i Sverige och internationellt. Jag har faktiskt sett en del på bio, men ska inte ha någon åsikt eftersom jag såg alldeles för lite för att bedöma den. En sak kan jag säga: Den var läskig. Tomas Alfredson står för regin och John Ajvide Lindqvist står för manuset, efter hans egen succéroman.


QuaQuantum of solacentum of Solace

Daniel Craig axlar för andra gången rollen som Bond, och denna gång står Marc Forster för regin. Ganska intressant eftersom vi är vana med filmer som Flyga drake och Finding Neverland från hans sida. Jag har inte sett denna uppföljare, men ska göra det nästa helg - vilket jag ser fram emot. Mr Craig är ju trots allt den sexigaste, coolaste och manligaste James Bond någonsin.


Twilight

En av årets största tonårsfilmer (?), baserad på succéboken med samma namn av Stephanie Meyer. Den har blivit en publikssuccé världen över, men som jag har förstått det har den inte fått världsbra kritik. Min uppfattning är att de som älskar filmen inte vet något om film, utan älskar filmen för att de gillar den kåta stämningen och äcklige Robert Pattinson (som aldrig tvättar håret, har han själv erkänt).


Happy-go-lucky

Ett av årets lyckopiller som jag inte HELLER sett. Jag som tyckte jag sett mycket av årets filmer, men nu när jag gör denna lista tar jag tillbaka det. Jag vet faktiskt inte så mycket om filmen, men den ska vara väldigt bra i alla fall?


Australia

Storslagen film med Hugh Jackman och Nicole Kidman (jag har sett den, TJOHO). Väldigt hyllad, och ni ska få en recension senare i dag.


Här är en hög med filmer som inte blivit riktigt lika populära som de ovan, men av någon anledning (mer rättvis för vissa) förtjänar att vara med:

Les grandes personnes

Vi hade i alla fall tur med vädret - igen

Wanted

The duchess

Yes man

Once

My blueberry nights

Fjärilen I glaskupan

Flyga drake

Iron man


Kommentarer
Postat av: jesper

se old men...

Steven våldtar Indy

The dark knight är faktiskt överskattat =O

Mamma mia är en våldtäkt på abba, hatar den så fruktansvärt jävla stenhårt

Daniel Craig är en liten skolflicka ifall du jämför med Sean Connery, som är den manligaste och bästa bond

2009-01-11 @ 21:33:38
URL: http://kenta.blogg.se/
Postat av: sally

Sweeney todd faller inte ... (!)

Men ska hålla tummarna m dig för Skarsgård;) vann inte han bagge för förortsungar?väll?

Är besviken på dig emelie, att du ens hade me high school musical 3 .. å låt den rätte komma in är INTE läskig. yay för my blueberry nigths måste jag fan köpa :)

2009-01-11 @ 22:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Sjung ut:

Trackback
RSS 2.0